LEON (Dagbladet.no): Det var en meget skuffet og forbannet Solberg mottok beskjeden om tidsstraffen i natt.
- Det er fryktelig uretteferdig. Helt natta, sier han til Dagbladet.no.
Alt så nemlig så rosenrødt ut for Petter Solberg tidligere på dagen. Han ledet Rally Mexico, og kom seg helskinnet fra en flerre i høyre bakhjul på siste fartsetappe fredag ettermiddag. Men i venteområdet før service etter den fjerde og siste fartsprøven, det såkalte Parc Ferme, ble idyllen snudd til et vanvittig drama.
Da Solberg skulle starte bilen etter å ha hatt 20 minutters pause, var den fullstendig død. En røket dynamo på den siste transportetappen førte til at batteriet var helt utladet. Og det hadde selvsagt ikke Solberg merket før han skulle starte bilen igjen.
Helt hysterisk brølte Solberg for å få kontakt med kartleser Phil Mills som ilte til for å hjelpe Solberg med å dytte bilen inn til den såkalte tidskontrollen som er markert med to gule flagg.
Problemet til Solberg/Mills var bare at det gule flagget var på toppen av en relativt bratt oppoverbakke. Og det å dytte en bil på 1 230 kilo er ingen enkel sak for to mann. Og i forhold til de strenge reglene i det internasjonale motorsportforbundet, FIA, hadde ikke Petter anledning til å få hjelp fra andre før han har passert de gule flaggene med snuten av bilen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger