Solberg forbannet etter å ha fått fem minutters tidsstraff

Petter Solberg fikk motorstopp rett utenfor depotet, og ble idømt en tidsstraff på fem minutter for å ha mottatt ulovlig hjelp til å dytte bilen.

LEON (Dagbladet.no): Det var en meget skuffet og forbannet Solberg mottok beskjeden om tidsstraffen i natt.

- Det er fryktelig uretteferdig. Helt natta, sier han til Dagbladet.no.

Alt så nemlig så rosenrødt ut for Petter Solberg tidligere på dagen. Han ledet Rally Mexico, og kom seg helskinnet fra en flerre i høyre bakhjul på siste fartsetappe fredag ettermiddag. Men i venteområdet før service etter den fjerde og siste fartsprøven, det såkalte Parc Ferme, ble idyllen snudd til et vanvittig drama.

Da Solberg skulle starte bilen etter å ha hatt 20 minutters pause, var den fullstendig død. En røket dynamo på den siste transportetappen førte til at batteriet var helt utladet. Og det hadde selvsagt ikke Solberg merket før han skulle starte bilen igjen.

Helt hysterisk brølte Solberg for å få kontakt med kartleser Phil Mills som ilte til for å hjelpe Solberg med å dytte bilen inn til den såkalte tidskontrollen som er markert med to gule flagg.

Problemet til Solberg/Mills var bare at det gule flagget var på toppen av en relativt bratt oppoverbakke. Og det å dytte en bil på 1 230 kilo er ingen enkel sak for to mann. Og i forhold til de strenge reglene i det internasjonale motorsportforbundet, FIA, hadde ikke Petter anledning til å få hjelp fra andre før han har passert de gule flaggene med snuten av bilen.

Fikk hjelp

Etter å ha kjempet desperat i fire minutter for å få bilen foran streken ved de gule flaggene, fikk Solberg og Mills et signal til om at de kunne få dyttehjelp.

- Please help us, ropte Solberg ut til flokken av pressefolk som fulgte dramaet på nært hold.

Fem stykker, deriblant TV2-reporter Carl Andreas Wold, og Dagblad-fotograf Arnt E. Folvik tok tak. Dermed fikk Solberg skjøvet bilen over bakketoppen.

I ettertid viser det seg at dette var den store tabben til Solberg.

På vei inn mot serviceområdet dyttet Solberg og Mills alene igjen, før et samlet Subaru-team rullet den blå doningen inn til service, fem-seks minutter etter den fastlagte tida.

Først ble Solberg tillagt en tidsstraff på 40 sekunder på resultatlistene, deretter gikk det rykter om at han skulle bli disket fra løpet. Men til slutt endte det med at det internasjonale motorsportforbundet, FIA, ga Petter en tidsstraff på fem minutter. Det betyr i realiteten at de har tatt fra ham seiersmuligheten i et rally han tok kommandoen i fra start.

- Jeg kommer til å kjøre lørdagen også. Det må jeg jo. Men om jeg greier å ta poeng er vanskelig å si. Jeg skal gjøre så godt jeg kan, sukker Petter.

- Brøt reglene

Solberg innrømmer at han brøt reglene, men mener arrangøren også skal ha skyld i det som skjedde.

- Vi brøt regelene da journalistene hjalp oss over bakketoppen. Men samtidig sier regelene at avstanden mellom de gule flaggene på tidskontrollen, og det røde flagget for serviceområdet, skal være 25 meter. Men vi har målt, og funnet ut at de gule flaggene sto 12-13 meter for langt opp i den bakken. Hadde avstanden vært riktig, ville vi vært innenfor allerede der vi sto parkert. Og da hadde vi rukket tidskontrollen, og dermed hadde vi unngått alt dette, forklarer Solberg.

Og han er fortsatt kritisk til at ingen av kontrollørene kunne eller ville hjelpe ham.

- I følge reglene kan kontrollørene (marshallene) hjelpe oss med å dytte. De må ikke, men de kan hjelpe. Problemet var at det ikke var noen marshaller da det skjedde. Det er også kritikkverdig av arrangøren, mener Solberg.

- Så lenge vi har lov til å få hjelp, så mener jeg det er det samme hvem som gir hjelpen. Om det er arrangøren, journalister eller publikum, det spiller vel ingen rolle.

Hadde det samme skjedd i fjorårets runde, hadde Solberg heller ikke fått problemer.

- Da hadde vi batterilader i Parc Ferme, men de reglene er endret i år. Også det er helt håpløst mener jeg. Oppholdet vårt i dette området er jo for å serve presse og media, og da bør ikke vi få svi for det som skjedde.

En desperat Solberg forsøker...
...å få tak i kartleser Phil Mills.
Bilen må dyttes bort til tidskontrollen.
Fortvilet.
På vei inn til depoet.
En svært skuffet Solberg inne i depoet.
På vei til å sette seg inn i bilen.
Her oppdager han at bilen ikke starter.
Petter Solberg står og spøker med Sebastian Loëb før dramatikken starter.