Solberg kjøpte bil etter frontkollisjon

Kranglet om skylda.

Henning Solberg frontkolliderte onsdag med en tyrkisk privatfører under rekognoseringen foran helgens VM-runde i rally i Tyrkia.

Både Solberg, kartleser Cato Menkerud og tyrkeren kom fysisk uskadet fra episoden, men vel ute av de skadde bilene fortsatte trøbbelet for den norske duoen.

Storebror Solberg klarte ikke komme til enighet med den tyrkiske privatføreren om hvem som hadde skyld i ulykken.

– Det var åpenbart tyrkerens skyld. Han kuttet svingen altfor hardt på et sted der noe sånt ikke var forsvarlig, men likevel nektet han å godta det, sier Henning Solbergs manager Jim Carlsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Kjøpt for 145.000

Uenigheten om hvem som hadde skylda, førte storebror Solberg i en lei knipe. Tyrkisk lov sier nemlig at dersom partene i en trafikkulykkene ikke kommer til enighet om skyldfordelingen på stedet, må saken opp for en domstol i løpet av to døgn.

Det betydde i realiteten at konflikten kunne satt Henning Solbergs deltakelse i Rally Tyrkia på spill. Sjelden har ordspråket «når gode råd er dyre» vært mer treffende.

– Løsningen ble at Henning måtte kjøpe hele bilen til tyrkeren, forteller Jim Carlsen.

KOLLIDERTE: Problemer for Henning Solberg da han kolliderte med tyrkisk sjåfør. FOTO: SCANPIX
KOLLIDERTE: Problemer for Henning Solberg da han kolliderte med tyrkisk sjåfør. FOTO: SCANPIX Vis mer

Prislappen for den totalskadde Subaruen ble til slutt 15.000 euro – eller rundt 145.000 norske kroner.

Henter bilen hjem

– Tyrkerens bil var påført betydelige skader. Det var en voldsom smell, sier Carlsen.

Henning Solberg antydet etter frontkollisjonen at han selv holdt 60 km/t, mens tyrkeren kjørte noe fortere.

Nå skal Ford frakte den nyervervede bilen hjem til Norge, der storebror Solberg kan reparere skadene og benytte den som treningsbil.

– Det er ikke sånne situasjoner man havner i hver dag i rallysirkuset. Samtidig har det blitt litt moro ut av dette, i og med at det gikk så bra med alle, smiler Jim Carlsen.

(ANB)