Solberg nær døden

Rallystjernen vet fortsatt ikke om han får bilen klar til i morgen.

Nervene lå utenpå Petter Solberg i timene etter ulykken han var utsatt for torsdag. Hadde bilen han kjørte vært en vanlig personbil, kunne rallystjernen i verste fall mistet livet.

- Ja, i en vanlig personbil ville jeg ikke hatt en sjanse, sa Solberg da han møtte NTB noen få timer etter skrekkopplevelsen der bilen ble kjørt nærmest til vrak. Det spesialbygde sikkerhetsburet i rallybilen reddet trolig livene til Solberg og kartleser Phil Mills.

28-åringen kjørte av veien i 150 km/t og var en hårsbredd fra å havne utenfor et flere hundre meter dypt stup under testkjøringen foran Rally Korsika torsdag. Redningen ble en lyktestolpe som bilen slo borti, før Subaruen ukontrollert skjenet av veien.

- Bilen var understyrt inn mot svingen, og den skled på grus som lå i veien. Vi smalt siden inn i en lyktestolpe, og flere detaljer husker jeg ikke før vi sto med fronten begravet i grøften på en vei som gikk nedenfor. Det eneste jeg tenkte på da det smalt var å trekke til meg ben og armer, fortalte Spydeberg-mannen.

Ulykken skjedde på den fjerde runden med «shake down» før rallystarten.

Knust bil

Mørbanket i rygg og nakke satte Solberg seg i badstuen på hotellet noen timer etter skrekkopplevelsen. Det ville han helst ikke snakke så mye om ulykken. Subaru-teamet har satt alle krefter inn på å få bilen klar til starten fredag morgen klokken 09.

- Jeg stiller opp på startrampen torsdag kveld uten bil. Det får teamet en bot for, men da har vi hele natten på å forsøke å reparere den. Motoren er skjøvet tre centimeter bakover i bilen, rattstammen er ødelagt, bakparten er knust og stort sett alt er skjevt. Teamsjef David Lapworth er optimist og tror vi skal greie det, sa Solberg tidlig torsdag kveld.

Stallkamerat Tommi Mäkinen tilbød seg å gi sin bil til Petter, men reglene forbyr noe slikt at etter at bilene har vært til teknisk kontroll.

- Det forteller alt om hvilken fantastisk lagkamerat og venn Tommi er, sa Solberg.

Subaru hadde også bestilt et spesialfly for å hente en ny Subaru Impreza WRC fra Oxford, og flyet sto klart i England, men samme regelverk gjorde et slikt stunt ulovlig. Eneste sjanse til å få starte er å betale boten og reparere bilen.

Peanøtter

Sist nordmannen kjørte ut var i sesongens første løp, Rally Monte Carlo. Også da var han på vei utfor et stup.

- Men det var peanøtter i forhold til nå. Jeg har aldri opplevd noe verre som rallysjåfør, sa han.

Solberg var tydelig medtatt etter ulykken og temmelig betenkt omkring det sportslige i helgen. 28-åringen må kjøre inn på poengplass (blant de åtte beste) for å ha en realistisk sjanse på VM-tittelen.

- Det gikk jo elendig i San Remo sist, så jeg vet ikke. Ikke vet jeg hvordan denne opplevelsen vil påvirke meg heller. Jeg får kjøre de første prøvene fredag og ta det derfra, sa Solberg til NTB.

Nordmannen ligger på 4. plass i VM-sammendraget når tre runder gjenstår. Franske Sebastien Loeb er favoritt til seier på Korsika. CitroÙn-føreren har vunnet årets tre løp på asfalt så langt og er favoritt til totalseier, selv om briten Richard Burns leder VM.

Rally Korsika starter fredag morgen og avsluttes etter totalt 16 fartsprøver søndag ettermiddag.

(NTB)

SKREMT: Det var en tydelig rystet Petter Solberg som møtte pressen torsdag kveld. Foto: SCANPIX