Solberg-sjef vil bygge om rallybilene

Kartleseren skal flyttes.

(Dagbladet.no): Rallymiljøet er knust etter dødsfallet til Peugeot-kartleser Michael Park i Rally Storbritannia søndag.

David Lapworth er Petter Solbergs sjef i Subaru-teamet. Han mener rallybilene må endres for å minske risikoen i sporten.

Kartleser bak fører

Subaru-direktøren håper wrc-sirkuset går bort fra vanlige gatebiler, ellers blir det fortsatt vanskelig å beskytte sjåfør og kartleser tilstrekkelig.

- Dersom vi skal ta store steg framover må vi utfordre hele filosofien vår. Vi må si at vi av sikkerhetshensyn er forberedt på biler som ikke ligger så nær bilene de er basert på, sier Lapworth til BBC.

Subaru-sjefen lanserer også en løsning der kartleser sitter bak fører, i stedet for ved siden av hverandre.

- Fordi sikkerhetsløsningene må bygges inn i dørene og karosseriet i bilene, må vi skape mer plass til de som sitter der, sier Lapworth.

Senker hastigheten?

NYE RALLYBILER: David Lapworth er Subaru-sjef. Han ønsker seg sikrere biler, uansett om de da ikke likner på modellene bilfabrikkene vil selge. Foto: Arnt E. Folvik
NYE RALLYBILER: David Lapworth er Subaru-sjef. Han ønsker seg sikrere biler, uansett om de da ikke likner på modellene bilfabrikkene vil selge. Foto: Arnt E. Folvik Vis mer

Wrc-sjefen stiller også spørsmålstegn ved løypene i rally-VM. Han mener det ikke kan lages en bil som beskytter nok ved et krasj i 160 km/t.

- Motorsport er farlig og du klarer aldri å gjøre det trygt. Hvis du kjører så fort, er det begrenset hva du kan gjøre. Sjansene for å overleve kan bare økes noen små prosenter ved tekniske løsninger, sier Lapworth.

WRC-sjef David Richards mener sikkerheten allerede er kraftig forbedret.

Avlyser prøver

- Vi bestemte oss for ti år siden at sikkerheten måtte bli bedre. Ingen førere har omkommet de siste 20 årene. Mange husker kanskje fans på veien i Monte Carlo og Spania tidligere? Slikt er ikke å se lengreer. Hvis de gjør det, så avlyser vi prøven. Vi har ikke råd til å ta sjanser, sier Richards til Daily Telegraph.

Han minner også om at hans-systemet er innført denne sesongen, slik at hode og nakke beskyttes ekstra.

- Vi prøver å gjøre dette tryggere hele tida. Men motorsport er farlig, sier han.

SJANSELØS: Michael Park døde da bilen braste inn i et tre søndag.