NED- OG OPPTUR: Petter Solberg hadde store tekniske vansker og kom sist i det første heatet i rallycross-debuten. Men i det andre heatet fikk han fart på den nybygde bilen og tok sin første heatseier i sin nye motorsportsgren. Foto: JØRGEN STEINLI / NTB SCANPIX
NED- OG OPPTUR: Petter Solberg hadde store tekniske vansker og kom sist i det første heatet i rallycross-debuten. Men i det andre heatet fikk han fart på den nybygde bilen og tok sin første heatseier i sin nye motorsportsgren. Foto: JØRGEN STEINLI / NTB SCANPIXVis mer

Solberg sleit med superbilen i debutheatet

Så kom oppturen.

Tidligere rallyverdensmester Petter Solberg (38) slet i starten, men kjørte inn til nest beste tid under det andre supercarsheat i rallycross-EM i dag.

Den norske bilsportstjernen brakdebuterte på legendariske Lydden Hill i England søndag ved å bli nummer to i det ene av to innledende heat. Etter fullstendig clutchkollaps i første heat, var lettelsen stor da Solberg omsider suste først over mål i sitt forsøk.

- Jeg var veldig usikker ettersom clutchen røk i første heat. På startstreken i neste heat var jeg livredd for at det skulle skje igjen. Derfor var jeg overforsiktig med alt, og jeg ville ikke ta noen som helst risiko med clutchen, sa Petter Solberg.

Til tross for svak start, presterte han nest beste tid av samtlige 19 biler i største klasse. Kun svenske Timmy Hansen (20) var raskere over fire heatrunder.

- Clutchen var i full fyr også i annet heat, og i tillegg var jeg borti en sikkerhetsvegg, så bilen var ikke god å kjøre, sa Solberg.

Søvnløse mekanikere To nye heat står for tur i morgen. Innen den tid får Solbergs hardt pressede mekanikere mer jobb med å bytte clutch. Etter først å ha tjuvstartet i første heat, ble det bråstopp for Solbergs karbonbil, som sto igjen på startstreken i neste forsøk.

Først da rivalene hadde tilbakelagt en halv runde, fikk den tidligere rallykongen i gang redskapen.

- Jeg slapp ut clutchfoten, men ingenting skjedde. Det var en forferdelig opplevelse, og jeg var veldig lei meg etterpå. Men jeg kom meg fort ovenpå igjen, og nå skal jeg kjempe for plass i semifinalene, sa Solberg.

Hektisk innspurt I morgen er det semifinaler med totalt tolv biler etter de siste to innledende heatene. Finalen i årets første EM-runde i rallycross går mandag ettermiddag.

FIKK JULING: - Clutchen var i full fyr også i annet heat, og i tillegg var jeg borti en sikkerhetsvegg, så bilen var ikke god å kjøre, sier Petter Solberg. Foto: JAN KÅRE RAFOSS / NTB SCANPIX
FIKK JULING: - Clutchen var i full fyr også i annet heat, og i tillegg var jeg borti en sikkerhetsvegg, så bilen var ikke god å kjøre, sier Petter Solberg. Foto: JAN KÅRE RAFOSS / NTB SCANPIX Vis mer

Petter Solberg RX Team har bygget og testet den nye Citroën DS3 Supercar på bare tre uker. Så sent som natt til lørdag ankom teamet Lydden Hill fra todagerstesten i Frankrike.

Natt til søndag sov ikke mekanikerne ett eneste minutt.

Lydden Hill like ved Dover er legendarisk og har vært med siden rallycrosstarten i 1973. Martin Schanche vant ti løp på banen, mens Sverre Isachsen tok to og Per Engseth én seier. I fjor vant amerikaneren Tanner Foust Lydden-løpet.

(NTB)