Solgt!

I fjor reklamerte Lasse Kjus for sitt eget klesmerke på jakkebrystet. Det tapte han rundt 500000 kroner på. Etter VM-suksessen er Lasse enda mer verdt. Nå har han solgt reklameplassen til Norges Skiforbund.

I fjorårssesongen fikk Lasse Kjus stor oppmerksomhet rundt sitt nyregistrerte merkenavn for fritidsklær. Den første kolleksjonen skulle etter planen lanseres i høst.

- Det var meningen, bekrefter Kjus-advokat Arne Steen overfor Dagbladet.

Men foreløpig er ingen plagg lagt ut for salg.

- Det er ikke lenger aktuelt. Dette går ikke så fort. Det er en vanvittig prosess, sier Steen.

- Taper Kjus penger på dette?

- Nei, nei, nei.

Mer verdt

I 1998/99-sesongen gikk Lasse Kjus rundt med egenreklame på brystkassa. Dette er den eneste reklameplassen løperne eier selv. Denne kunne Lasse i fjor solgt for rundt 500000 kroner. Og det anslaget fikk Dagbladet før han kjørte ned til tre gull og to sølv under VM i Vail.

- Ingen tvil i det hele tatt om at Lasse er mer verdt etter fjorårssesongen, sier Steen.

Med andre ord: Skulle Kjus spandert på seg egenreklame ett år til, ville millioninntekter gått tapt. Og skal vi tro advokaten, ble hensikten med egenreklame nådd i fjor. Kjus fikk bred medieomtale for klærne sine i TV og aviser.

- Vi fikk den effekten vi skulle ha i fjor, sier Steen.

Derfor sa Kjus ja da tilbudet fra Norges Skiforbund (NSF) dukket opp.

- Vi har kjøpt reklameplassen av Kjus, bekrefter markedskonsulent Jørn-Tore Linberg.

Bilreklame

Skiforbundet har inngått en større sponsoravtale med en forhandler av et bilmerke. Denne avtalepartneren viste interesse for Kjus' jakkebryst.

- Vi hadde behov for denne plassen, sier Linberg. Verken han eller Steen vil si noe om avtalens verdi.

Lasse Kjus var i går ikke tilgjengelig for kommentar.