Norrøna: Et populært valg blant aktive mennesker. Foto: Jørgen Hyvang, Finansavisen.
Norrøna: Et populært valg blant aktive mennesker. Foto: Jørgen Hyvang, Finansavisen.Vis mer

Solgte ekstremklær for 388 millioner kroner

Norrøna Sport har lagt bak seg et bra år.

(Finansavisen): Norrøna leverer festtall i regnskapene, men utenlandssatsingen kan bli tyngre enn ventet. Norge er fortsatt det viktigste markedet til Norrøna, med en andel på 60 prosent av salget.

Ønsker å vokse i Sverige - Veksten i Norge har vært god, men vi har kanskje ikke innfridd helt i Sverige, sier finansdirektør Nina Olufsen til Finansavisen.

Med store kampanjer både i trykte medier, skjermer og store boards på Stureplan, skal den svenske forbrukeren bli kjent med det stolte norske merket.

- En ett år gammel undersøkelse viser at vi har en merkekjennskap på tre prosent i Tyskland og 13 prosent i Sverige, men det betyr jo at vi har et stort potensial, sier Olufsen til Finansavisen.

Tjener gode penger Norrøna Sport økte omsetningen med ni prosent i fjor, men fikk et kraftig forbedret resultat. Før skatt satt selskapet igjen med 83 millioner kroner, en margin på over 20 prosent. Omsetningen endte på 388 millioner kroner.

Også retailsiden går bra med et driftsresultat på 11,5 millioner kroner. Omsetningen landet på 119 millioner kroner.

I inneværende år satser selskapet på sterk vekst. Målet i år for Norrøna Sport er ifølge Finansavisen en vekst på 20 prosent. Totalt for konsernet har de budsjettert med en vekst fra 440 millioner til 525 millioner, eller en vekst på 19 prosent. 

Flere økonominyheter Kjøperne gikk amok - strøken leilighet smalt to millioner over
Flom av lånesøknader til BN Bank og Skandiabanken
Salg av bygg under oppføring - Skatteetaten har skjerpet reglene