Non-Fungible Token

Solgte reklameplass på egen arm

Den kroatiske tennisspilleren Oleksandra Oliynykova har solgt en reklameplass på sin egen kropp.

SPORTSHISTORIE: Tennisspilleren Oleksandra Oliynykova mener hun har skrevet sportshistorie ved å selge en reklameplass på kroppen som en Non-Fungible Token. Skjermdump: oleksandraoliynykova Instragram
SPORTSHISTORIE: Tennisspilleren Oleksandra Oliynykova mener hun har skrevet sportshistorie ved å selge en reklameplass på kroppen som en Non-Fungible Token. Skjermdump: oleksandraoliynykova Instragram Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den kroatiske tennisspilleren Oleksandra Oliynykova la for ei snau uke siden ut en reklameplass på sin egen arm til salgs på nettet. Nå har hun solgt levetidsrettighetene til en liten del av sin høyre arm for 5000 dollar.

Plassen på kroppen er området på innsida av armen mellom albuen og skuldra. Den flekken med hud er på 15x8 centimeter og der kan kjøperen plassere sitt helt eget kunstverk eller reklame i form av en tatovering eller såkalt body art.

nettstedet der 20-åringen selger reklameplassen sier hun også at man kan la området stå tomt eller selge det videre for en fortjeneste.

De eneste begrensningene er at det ikke kan være noe som er betting-relatert eller være noe med ekstremistisk innhold.

Oliynykova er ranket som nummer 658 i verden ifølge kvinnenes internasjonale tennisforening. Til nettstedet Sportico forteller hun naturlig nok at hun tror det er en veldig smart investering.

Hvem kjøperen er eller hva personen ønsker å plassere på armen til Oliynykova er fortsatt ukjent.

- Sportshistorie

Å selge en plass på kroppen sin til en annonsør er ikke et nytt fenomenet. Tidlig på 2000 var det flere boksere som gjorde nettopp dette. Det som gjør salget til Oliynykova spesielt er at det er en såkalt Non-Fungible Token.

Salget er nemlig gjort gjennom en nettside som heter OpenSea. De spesialiserer seg på salg av slike NTFs eller "non-fungible tokens". Det er et unikt digitalt sertifikat som sier hvem som eier et bilde, en video eller annen form for media på nett.

Det er samme systemet som gjorde at rikingen Sina Estavi kunne kjøpe verdens aller første tweet for 2,9 millioner dollar, 24,78 millioner kroner.

Kjøpet av reklameplassen til Oliynykova ble gjort i kryptovalutaen Ethereum. Det vinnende budet var på fem slike Ethereum, noe som tilsvarer nesten 90 000 norske kroner.

Oliynykova mener selv at salget kan kalles sportshistorie.

- Dette er den første slike NFTen som er laget og solgt. Det er faktisk sportshistorie, ikke som en tatovering, men som et vellykket forsøk av en individuell utøvere til å samhandle med fansen, sier hun til Sportico.

- Om noen år vil utøvere eksklusivt bruke NFTer og jeg vil være den første som gjorde det.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer