MÅ BESTEMME SEG: Forrige måned testet Solberg både Citroën C4 og Ford Focus - bilene som har vunnet de siste 45 VM-rundene - og valgte etter mye om og men den franske bilen til årets to siste løp. Foto: Scanpix
MÅ BESTEMME SEG: Forrige måned testet Solberg både Citroën C4 og Ford Focus - bilene som har vunnet de siste 45 VM-rundene - og valgte etter mye om og men den franske bilen til årets to siste løp. Foto: ScanpixVis mer

Spansk asfalt avgjør Solbergs bilvalg

Petter Solberg (34) vet ikke om han vil fortsette med Citroën C4.

|||

Duger Petter Solbergs (34) nye Citroën C4 på asfalten i Spania til helgen, fortsetter den norske rallystjernen trolig med samme bil i rally-VM neste år.

Forrige måned testet Solberg både Citroën C4 og Ford Focus - bilene som har vunnet de siste 45 VM-rundene - og valgte etter mye om og men den franske bilen til årets to siste løp.

I nordmannens C4-debut i Rally Spania til helgen kommer svaret på det store spørsmålet: Er Citroën C4 den beste på asfalt? I så fall blir det etter alt å dømme «korporalvinkler» på bilen også i 2010.

- Løpet i Spania handler om å sanke erfaring med tanke på neste år. Jeg er usikker på farten min på asfalt ettersom det er lenge siden sist i en konkurransedyktig bil. Derfor blir helgen som en test å regne. Jeg skal bare få flest mulig kilometer i den nye bilen, sier Petter Solberg til NTB.

Fire på asfalt

Neste sesong er det 13 løp i rally-VM. Fire av dem er på asfalt (Bulgaria, Tyskland, Korsika og Spania). Skal Petter Solberg kunne kjempe om en ny VM-tittel, er han nødt til også å levere på hydrokarbonunderlag.

Han venter ikke å bli med VM-leder Mikko Hirvonen og regjerende verdensmester Sebastien Loeb på moroa helt i toppen i Spania.

- Bilen jeg har fått nå er god nok for en topplassering, men jeg må starte rolig og bygge meg opp.

Etter en sesong med gamle Citroën Xsara (2005-modell), er det andre saker Solberg har fått fatt i nå.

- Den går fælt, ja. Men det er ikke bare bilen som har gitt Loeb fem VM-titler på rad. Han har kjørt utrolig bra. Det er hele «pakka» som har sørget for så mye suksess, mener Solberg.

Torsdag, fredag og søndag sist uke var nordmannen i Frankrike for å teste C4 på asfalt. Kun siste dag fikk han kjøre sin egen bil; en fjorårsmodell av den franske vinnerbilen.

Før siste løp i Wales (grusløp) neste måned, der Solberg er nominert til å ta fabrikkpoeng for Citroëns juniorteam, skal 34-åringen teste ytterligere to dager.

Neste års VM-program:

14. februar: Sverige

7. mars: Mexico

4. april: Jordan

18. april: Tyrkia

9. mai: New Zealand

30. mai: Portugal

10. juli: Bulgaria *

1. august: Finland

22. august: Tyskland

12. september: Japan

3. oktober: Frankrike

24. oktober: Spania

14. november: Storbritannia

• Rally Bulgaria er nytt løp på VM-kalenderen. Runden avsluttes lørdag 10. juli for ikke å kollidere med finalen i fotball-VM søndag 11. juli.

(NTB)