Spår dyrere fotball for norske tv-seere

Nå starter rettighetskrigen om norsk fotball.

(Dagbladet.no): I 2005 la TV 2 og Telenor én milliard i potten for å sikre seg alle tv-rettighetene til norsk fotball.

Nå starter krigen om neste rettighetsperiode, fra 2009 til 2013. Og ingenting tyder på at prisen blir lavere denne gangen - snarere tvert imot.

I dag presenterte Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF) sitt produkt for neste fireårsperiode. Totalt legges 23 pakker ut for salg, fordelt på TV, bredbånds-TV, internett, mobil og radio.

Med det ønsker NFF og NTG å få så mange aktører som mulig med i budrunden. Men det trenger ikke nødvendigvis bli sånn. Generalsekretær i NFF, Karen Espelund, svarer i runde vendinger på spørsmål om man foretrekker flere kjøpere enn TV 2 denne gang.

- Vi legger ut 23 pakker, som tar hensyn til dagens medielandskap og tilgjengeligheten for flest mulig. Det blir feil av oss å si hva vi foretrekker, det blir opp til markedet å respondere, sier hun.

Konkurransetilsynet har vært involert i konkurransegrunnlaget om kjøp av medierettighetene - noe Espelund stiller seg positiv til.

- Det er mer åpen konkurranse denne gangen, og vi har hatt en god og konstruktiv dialog med Konkurransetilsynet. Men det vil være mulig for én aktør å ta alt, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ingen vil frelse norsk fotball

EN PENGEBINGE: Tippeligaen og norsk fotball er big business. Forrige gang gikk rettighetene for én milliard, denne gangen forventer Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball enda mer. Foto: ARNT E. FOLVIK/DAGBLADET
EN PENGEBINGE: Tippeligaen og norsk fotball er big business. Forrige gang gikk rettighetene for én milliard, denne gangen forventer Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball enda mer. Foto: ARNT E. FOLVIK/DAGBLADET Vis mer

I dag sender TV 2 én søndagskamp gratis på hovedkanalen, og én mandagskamp gratis på TV 2 Zebra. De resterende kampene går på betalingskanalen TV 2 Sport.

Uavhengig av hvem som ender med rettighetene denne gangen, er sportsjef Stian Kleppo i MTG sikker på at norsk fotball blir dyrere for forbrukerne i årene framover.

- Ingen er med på dette for å frelse norsk fotball. Dette er butikk. De som kjøper rettigheter, må hente inn pengene. Jeg er overbevist om at mer og mer fotball vil havne på betal-tv. Villigheten er der. Er det noe folk er villig til å betale for, er det for å se fotball på tv. TV 2 har gjort en fantastisk jobb, men skal man tjene penger, må mer og mer over på betal-tv. sier han til Dagbladet.no.

- Kan ikke interessen bli skadelidende om folk må betale mer?

- Bruker du masse penger på rettigheter, kan du ikke ha halvparten av kampene på fri-tv. Du henter ikke inn igjen beløpet du bruker på tradisjonelt reklamesalg. Men jeg tror ikke interessen tar skade av det, se på England og Spania, sier Kleppo.

Han er spent på å se hvilke konstellasjoner som vil oppstå i kampen om rettighetene.

- Alliansene blir veldig spennende. Mer enn det vil jeg ikke si.

Skeptisk til for mye betal-tv

Spår dyrere fotball for norske tv-seere

Sportssjef i TV 2, Bjørn Taalesen, er ikke like sikker som sin kollega i MTG om mer betal-tv er veien å gå.

- Det må være en balanse og avveining mellom fri-tv og betal-tv. Fri-tv er viktig for å promotere produktet, for mye betal-tv blir kortsiktig. Da reduseres verdien raskt, sier Taalesen til Dagbladet.no.

Han tror for eksempel Premier League-rettighetene i Norge kunne vært mer langt mer verdt med en slik tankegang.

- Rettighetene til Premier League ville gått for vesentlig mer hvis én kamp i uka hadde vært tilgjengelig for alle, sier han.

Han er ikke overrasket over at NFF nå legger opp til at rettighetene skal fordeles mellom flere aktører.

- Det var ikke uventet, all den tid de har hatt en nær dialog med konkurransetilsynet.

Han vil ikke spekulere i hva NFF og NTF forventer seg av inntekter på den nye medieavtalen.

- De sier selv at de har selvtillit, og da har de vel en grunn til det. De vet jo at de sitter på et interessant produkt. Alt har sin pris, markedet bestemmer. Men ingenting vokser gjennom himmelen, sier han.

Har vraket Hauge

NRK satt ribbet tilbake da TV 2 og Telenor klinket til med sitt millardbud for tre år siden. Statskanalen ønsker selvsagt ikke å bli spilt utover sidelinja nok en gang.

- Vi kommer til å studere de forskjellige pakkene og se på muligheten til at de kan finansieres. Det er umulig å si hva de forskjellige pakkene vil komme til å koste, sier NRKs Tor Aune til NTB.

Rune Hauge forhandlet fram den forrige milliardavtalen for NFF, men firmaet hans stakk av med 100 millioner kroner i provisjon. Denne gangen er Hauge vraket.

NFF og NTF eier begge 50 prosent av Norsk Media AS, som skal ta seg av forhandlingene framover.

- Vi bruker ikke noe agentur nå. Vi kjenner produktet best selv, og velger å gå direkte på kunden og aktørene i stedet for via å via andre, sier adm. dir. i NTF, Nils Røyne.

Fristen for å komme med bud er satt såpass tidlig som 13. mai.

<B>INTERESSERT:</B> MTG, som eier Viasat, er i høyeste grad interessert i rettighetene til norsk fotball. Sportssjef Stian Kleppo spår mer og mer fotball på betal-tv.
<B>KLAR FOR KAMP:</B> TV 2s sportssjef Bjørn Taalesen (t.v) og NRKs Tor Aune.