READY, SET, GO! Foran etappe 17 av Tour de France, vil man benytte seg av sammenlagtlista for å bestemme hvem som starter først og sist på etappen som åpner med Col de Peyresourde i Pyreneene. Da blir det spennende å se om navn som Dan Martin, Fabio Aru, Primoz Roglic og Richie Porte velger å vente inn noen av lagkameratene sine. FOTO: AP Photo/Christophe Ena
READY, SET, GO! Foran etappe 17 av Tour de France, vil man benytte seg av sammenlagtlista for å bestemme hvem som starter først og sist på etappen som åpner med Col de Peyresourde i Pyreneene. Da blir det spennende å se om navn som Dan Martin, Fabio Aru, Primoz Roglic og Richie Porte velger å vente inn noen av lagkameratene sine. FOTO: AP Photo/Christophe EnaVis mer

Froome i «beste startposisjon»?

Spår kaos foran Formel 1-stunt i Tour de France

Skal man vente på lagkameratene, eller ikke?

(procycling.no): Man må bokstavelig tak spenne på seg setebeltene foran den 17. etappen av årets Tour de France.

Den 65 kilometer korte etappen buser rett ut i Col de Peyresourde og byr på hele 38 klatrekilometer, inkludert målgangen opp Col de Portet (16 kilometer med 8,7 prosent i snitt).

Arrangøren ønsker å skape enda større blest rundt etappen ved å låne ordningen om «beste startposisjon» kjent fra både Formel 1 og cyclocross.

Tidskvalifiseringen vi blant annet kjenner fra motorsport, er byttet ut med sammenlagttiden fra dagen i forveien. Gul trøye skal starte aller først i prosesjonen, mens andre- og tredjemann følger på hver side, noen meter bak. Slik lines rytterne fra 1-10 opp, før prosessen gjentas for plassene 10-20.

Deretter plasseres rytterne i fire nye heat á 40 ryttere. Igjen vil sammenlagtplassering bli brukt for utvelgelsen, men innenfor sin gruppe står utøveren fritt til å finne sin plassering.

- Det er kreativt, men det høres også litt kaotisk ut. Jeg er litt usikker på om det er veien å gå. Det kan gi store utslag i sammendraget hvis noen er uheldige, kommenterer UAE-proffen Vegard Stake Laengen overfor procycling.no.

- Venting skjer på egen risiko

Men kanskje er det nettopp det arrangøren vil. De siste årene har den stramme regien til Team Sky i hovedfeltet tatt deler av dramaturgien ut av kampen om den gule trøya.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SPÅR KAOS: Vegard Stake Laengen er spent på hvordan ASOs nyvinning vil slå ut.
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
SPÅR KAOS: Vegard Stake Laengen er spent på hvordan ASOs nyvinning vil slå ut. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

Basert på etappe 19 i Giro d'Italia og Chris Froome herjing med konkurrentene over Colle delle Finestere og Monte Jaffrau, ser det kanskje ut til at 33-åringen som er født i Nairobi klarer seg utmerket godt alene. Det vil likevel være spennende å se om det blir fullt trøkk mellom sammenlagtkandidatene fra kilometer 0 - eller om noen velger å vente inn en lagkamerat eller to.

- Like før en såpass kort etappe, vil det være spenning i lufta, uansett. Dette vil bare forsterkes av startanordningen. Den første toppen er Peyresourde. Alle som ønsker å spurte inn til foten av den flaskehalsen, kan gjøre det. Dersom en sammenlagtrytter ønsker å vente på lagkameratene sine, kan man gjøre det også. Men det skjer for egen risiko, uttalte løypeansvarlig i ASO, Thierry Gouvenou, i en uttalelse gjengitt av blant annet Het Nieuwsblad.

Trøbbel for spurterne?

Det er imidlertid ikke bare sammenlagtkandidatene som vil få fokus denne dagen, det vil også spurterne få.

Med kun 65 kilometer å gjøre det på - med tre kategoriserte stigninger, vil tidslimiten potensielt bli en drepende affære.

Det hjelper ikke for en rytter som for eksempel Mark Cavendish, Marcel Kittel eller Alexander Kristoff, at man i tillegg skal starte i bakkant av ALLE de beste klatrerne.

Avhengig av hvor fort det sykles vil tidslimit være vinnerens sluttid + 6-17 prosent i tillegg, avhengig om tempoet ligger mellom 30 eller 40 kilometer i timen (en hard etappe vil følgelig sykles sakte og nærme seg seks prosent).

Det to første toppene på etappen er førstekategorier (de neste hardeste), mens Col du Portet - i Saint-Lary-Soluan - er utenfor kategori, som indikerer at klatringen er blant rittets aller tøffeste.

Årets Tour de France starter 7. juli og avsluttes 29. juli i Paris.

PS: ASO vil også ordne for et eget området ved starten der rytterne kan varme opp på «rulla». Når etappen starter med en tøff klatring, er det naturlig nok viktig at man har varmet godt opp i forkant.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!