SPEKTAKULÆRT:  Arrangørene tok grep og lagde rittets mest spektakulære etappe noensinne, da de tok turen over Flisetjønn på veien mot Rjukan. Foto: Kristoffer Øverli Andersen (www.procycling.no)
SPEKTAKULÆRT: Arrangørene tok grep og lagde rittets mest spektakulære etappe noensinne, da de tok turen over Flisetjønn på veien mot Rjukan. Foto: Kristoffer Øverli Andersen (www.procycling.no)Vis mer

Spektakulær etappe ga seerrekord

- Tydelig noe det norske folk var sultne på.

(procycling.no): Nesten dobbelt så mange så årets Tour of Norway på TV sammenliknet med fjorårets.

Seertallene til TV 2 viser at det i snitt var 96 000 seere i fjor. I år ligger tallet på hele 176 000.

- Tallene understreker en formidabel vekst i sykkelinteresse i Norge, sier TV 2 sportsjef Vegard Jansen Hagen.

- Det handler ikke lenger om tre eventyrlige uker med Tour de France, men om en genuin sykkelinterresse året rundt. For sykkelkanalen TV 2 markerer det et gjennombrudd, sier sportssjef Vegard Jansen Hagen i en pressemelding.

Dansk seier
Tour of Norway fikk .HC-status før fjoråret, noe som er den nest høyeste kategorien i sykkelsporten. Det gjør det til det største etapperittet på norsk jord sammen med Arctic Race.

Fem etapper tok rytterne fra Årnes til Hønefoss via blant annet Drammen, Rjukan og Geilo.

Til slutt var det danske Jesper Hansen som vant. Han triumferte foran Edvald Boasson Hagen og David Lopez.

Det ble til slutt med tre norske etappeseirer. Alexander Kristoff tok de to første, mens Andreas Vangstad på imponerende vis kapret den siste etappen.

Tok grep
Tallene fra TV 2 viser at på det meste hadde 369 000 på kanalen da kongeetappen fra Skien til Rjukan gikk på fredag. Alle tallene kan du finne her!

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er formidable tall som viser den enorme sykkelinteressen i Norge, sier Hagen.

POPULÆRT: Rekordmange så Alexander Kristoff og de øvrige rytterne i årets Tour of Norway. Tallene er nesten doblet fra fjorårets utgave. Foto: Cornelius Poppe (NTB Scanpix)
POPULÆRT: Rekordmange så Alexander Kristoff og de øvrige rytterne i årets Tour of Norway. Tallene er nesten doblet fra fjorårets utgave. Foto: Cornelius Poppe (NTB Scanpix) Vis mer

Teknisk direktør for rittet Anders Linnestad er naturlig nok glad for de høye seertallene.

- Vi er vanvittig fornøyde, sier Linnestad til procycling.no.

- Da vi evaluerte fjoråret bestemte vi oss for å gjøre noen grep. Særlig når det kom til det å gjøre rittet spektakulært, gjorde vi endringer, og det slo visst veldig an blant publikum. Vi har opplevd en større entusiasme rundt prosjektet i år.

- Det ga mersmak
Spesielt etappen over Flisetjønn ble en seersuksess. Med snø langs veien, bitende kulde og offensiv kjøring, markerte den rittets første virkelige klatreetappe.

- Det var tydelig noe nordmenn var sultne med å få med seg. Det ga mersmak til å gjøre noe liknende også neste år.

Linnestad og resten av rittets ledelse skal nå sette seg ned og analysere etappene, og hva som eventuelt kan gjøres bedre neste år.

Slik skal de få enda flere til å benke seg foran TV-skjermen når Tour of Norway drar seg til.

Det er nemlig potensial for å få flere seere, tror Linnestad.

- Jeg er generelt overrasket over at det var så stor vekst i TV-tittingen. Man kan jo stille spørsmål om hvordan det hadde vært hvis en nordmann hadde kjempet helt oppe i sammendraget. Det kunne man kanskje ført til en enda større boost, men TV-tallene er veldig, veldig bra.

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!

STERKEST: Da Jesper Hansen angrep i bakken og vant den tredje etappe, så over 300 000 på TV 2. Foto: Kristoffer Øverli Andersen (www.procycling.no)
STERKEST: Da Jesper Hansen angrep i bakken og vant den tredje etappe, så over 300 000 på TV 2. Foto: Kristoffer Øverli Andersen (www.procycling.no) Vis mer