Spiller inn to millioner

Bækkelaget - Slavia Praha (Tsjekkia) 28-23. Anja Andersen trekker tilskuere som aldri før. Sponsoren har regnet ut hun spiller inn to millioner kroner til norsk håndball utenom Bækkelaget denne sesongen.

I går kom det 1300 mennesker til kampen i Ringerikshallen. Alle visste det ville bli en ren parademarsj - og kalasseier.

Men tilskuerne visste også hva de ville få:

Anjashow verdt alle inngangspengene.

Og Anja leverte nøyaktig det fansen kom for å se. Finter, skudd og temperament i akkurat passe doseringer.

Seddelpressen Anja - Kult å være med på dette, sier sponsormanageren Bo Nelander fra Glov Reklame som skaffer kontrakter både til håndballen og det norske fotballandslaget.

Nå avslører han sitt Anja-regnestykket for Dagbladet:

- Jeg har regnet ut at Anja Andersen gir minst to millioner kroner rett i kassa til de norske klubbene som møter Bækkelaget på sine hjemmebaner denne sesongen.

- Og som du ser her, hun betyr også en sikker suksess for de arrangørene som får Bækkelagets kamper i e-cupen, sier Bo Nelander til Dagbladet.

Bedre kontrakter Han har sett på tilskuertall rundt i norske haller på vanlige kamper og kamper med Anja på plass.

- Forskjellen er stor. Det er stortsett stappfult der Anja spiller, og under det halve når hun ikke er med.

- I tillegg får arrangørklubben bedre reklamekontrakter. Klubbene ringer meg for å forsikre seg om at Anja kommer, for da får de mer ut av reklamen, forteller Bo Nelander.

Viktig med følelser Anja hevder at hun ikke lager noen slagplan før kampene for når og om hun viser sine kunststykker.

- Det kommer helt av seg selv. Det er min måte å spille på. Jeg har hele tiden sagt at vi må satse på underholdende håndball og på å vise følelsene på banen.

- Det øker håndballens markedsverdi og er samtidig viktig for å trekke de unge til idretten, mener Anja. Høydepunktet i går: Anjas bak-ryggen-pasning til en svevende Siv Heim Sæbøe som sendte et backhand-skudd mellom beina på Slavia-målvakten til 25-16.