- Spinning krever normalt med energiforbruk

Spør spinninginstruktøren på nettmøte.

(Dagbladet.no): Det er mange forskjellige former for trening på sykkel. Du kan trene spinning på treningsstudio, terrengsykling i skogen og racersykling på landeveiene. Men passer all sykkeltrening for alle?

- Alle kan trene på sykkel, uansett form og nesten uansett vekt. Sykkel er skånsomt for leddene og i tillegg bruker du store muskler som rumpe, lår og legger. Det gjør også at du bruker flere kalorier, sier spinningsinstruktør på SATS, Halvor Lauvstad, til Dagbladet.no.

Lauvstad setter også pris på det faktum at du kommer langt på en sykkeltur, slik at du kan se både skog og byliv, på kun en time på sykkelsetet.

Spinning er blitt svært populært på flere treningssentre og folk spinner vinter, vår og høst.

- Men passer spinning for alle?

- Det kommer litt an på hva du liker. På spinning må du tråkke hele tiden, så du har ingen hvilepauser i nedoverbakkene. Sånn sett vil spinning normalt kreve et litt større energiforbruk enn sykling ute, men terrengsykling med kupert terreng er også energikrevende, sier spinninginstruktøren.

Han legger til at det er viktig at sykkelen er stilt inn riktig, både med hensyn til komfort og ikke minst kraften i tråkket.

- Det er ubehagelig å sitte på en sykkel der styret er for langt fram eller avstanden til pedalene er for kort eller for langt. Da kjenner du at ikke alle kreftene i beina blir overført til pedalene slik at det går saktere enn det hadde trengt å gå, sier Lauvstad.

Har du spørsmål til spinning, eller annen form for sykkeltrening?

SPINNINGINSTRUKTØR: Har du spørsmål om sykling og trening? Halvor Lauvstad svarer deg førstkommende torsdag.