Spis underveis på treningen

- Sportsbarer er perfekt.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): Trening og kosthold hører mer sammen enn man tror. Skal man kunne yte maksimalt på trening, er det viktig å ha fylt opp kroppen med gode næringsstoffer.

- Normalt har man mer energi til trening dersom man spiser sunt. Dette gjelder generelt sunn mat, og spesielt like i forkant av en treningsøkt, sier helse- og treningsterapeut hos SATS og daglig leder av Dinkost.no, Halvor Lauvstad.

Spiser man sjokolade og drikker vanlig brus like før treningen, blir ytelsen på treningen dårligere, enn om man drikker vann og spiser et par brødskiver.

Spis underveis

Hvis man trener for eksempel trener kondisjon er det lurt å spise litt underveis om man skal holde på mer enn en time.

Også før trening er det lurt å spise karbohydrater og proteiner.

Lauvstad foreslår et par skiver med kjøttpålegg og melk, eller en pastasalat med kjøtt som gode måltider før trening.

- Etter trening er det igjen viktig med karbohydrater og protein, gjerne så  fort som mulig etter treningen. Sportsbarer er enkle og  praktiske å spise rett etter trening, sier Lauvstad.

Foto: SCANPIX
Foto: SCANPIX Vis mer