Spiser seg god

ØYER (Dagbladet): Her gjør Odd-Bjørn Hjelmeset unna den viktigste oppladningen til Birkebeineren. Han eter.

Den siste uka før den 58 kilometer lange kraftanstrengelsen, øker den norske skieliten matinntaket med 10-15 prosent. Derfor lyser bronsevinneren fra OL-femmila opp av glede når samboer Elisabeth har disket opp med omelett til lunsj.

- Det er ikke hver dag det skjer, gliser Odd-Bjørn fornøyd.

For mat og drikke er bedre enn all doping når det kommer til langdistanse på ski. Går energilagrene tomme midtveis, kan man bare glemme å vinne.

Drikker mye

- Det viktigste er at man spiser jevnt mye hele den siste uka før et langt løp. Det nytter ikke å hive innpå fem biffer dagen før løpet sånn som noen gjør. Da blir kroppen tung. Siste dagen og kvelden før er det også viktig å drikke mye.

- Jeg tror jeg er oppe i 6-7 liter drikke før ei femmil, sier Hjelmeset.

Thomas Alsgaard drikker minst like mye.

- Ja, det blir fort seks, sju liter. Det går jo en del når man trener, også drikker man vel rundt en liter væske til alle måltidene, sier Thomas, som er inne i andre uka på femmilskost. Han merker at femmila i Kollen forrige helg har tappet krefter. Godt og kraftig kosthold er derfor viktig for å stå best mulig rustet før verdenscupavslutninga i helga.

- Man kan ikke sluntre unna noen måltider. Det er utrolig viktig for å prestere maksimalt.

Anders Aukland følger samme matopplegget før Birken som broren Jørgen, som ble nummer to i Vasaloppet.

- Det er ikke så ekstremt foran Birkebeineren som før Vasaloppet. Men et jevnt godt kosthold siste uka er eneste måten å gjøre det på, sier Aukland.

Rein rutine

Landslagslege Knut Gabrielsen forteller at de fleste løperne har god rutine på å spise ekstra før lange og tunge renn.

- Ja, dette har løperne sjøl kontroll på. Det er rein rutine for de fleste. Dette er folk med et såpass variert og avansert kosthold, sier Gabrielsen til Dagbladet.

Den beste maten er karbohydratbomber som ris og pasta, kombinert med fisk eller lyst kjøtt. Men Gabrielsen er ikke negativ til junkfood som et supplement heller.

- Jeg har ofte vært med løpere på McDonald's før lange løp. I hamburgere er det både proteiner og karbohydrater. Det viktigste er trivselsfaktoren. Man må spise det man har lyst på, så for meg finnes det ikke nei-mat.

KRAFTKOST: Odd-Bjørn Hjelmeset koser seg med ekstra brødskiver hjemme på kjøkkenet i hvert måltid før Birkebeineren lørdag. - Man må begynne å øke litt ei uke før. Det nytter ikke å sprengete dagen før, sier Odd-Bjørn.