Sponses for 1 milliard

Nike gir Tiger Woods tidenes sponsorkontrakt.

I løpet av de nærmeste dagene setter den unge golfproffen navnetrekket sitt på et papir de fleste utøvere nok kunne tenke seg. Nyhetsbyrået AP melder at sponsoravtalen vil være verdt nærmere en milliard kroner over fem år.

Til sammenligning er hans nåværende Nike-kontrakt verdt 370 millioner over fem år - ikke akkurat småpenger det heller.

Tigers agent røper ikke summen, men karakteriserer den som «fremragende».

Presidenten i Nike Golf Bob Wood beskriver kontrakten som «ganske kreativ».

- Det er ikke ofte man får samarbeide med noen som er best i verden i det de driver med. Vår tilknytning til Tiger Woods skaper utrolige mengder positiv energi for Nike og Nike Golf, forklarer Bob Wood.

Den 24-årige køllesvingeren forteller at den eksakte summen er avhengig av hvor mye Nike selger, men en nær kilde forteller CNN at det er tidenes sponsorkontrakt.

Woods har vært på Nike-laget siden han ble proff i 1996. Siden da har han vunnet samtlige fire store mesterskap - som den yngste gjennom tidene. Han har også de beste resultatene i konkurransene, samt at han har trukket rekordmange tv-seere til golf.

BEST BETALT: Her er 24-åringen på vei til seier i Canadian Open tidligere denne måneden.