Sponsorene i kø for å overta Bjørndalen & Co

Store bedrifter står i kø for å bli sponsor for de norske skiskytterne. DnB/Vital er sjeleglad for at deres sponsor-kontrakt varer til etter OL i 2002.

To gull på VMs første dag var den beste egenreklamen de norske skiskytterne kunne skaffe seg. Derfor er sponsorsjef Jacob Lund i DnB/Vital glad han ikke skal reforhandle avtalen om å være skiskytternes hovedsponsor etter denne sesongen.

- Ja, det er jeg veldig glad for. Skiskytterne har økt sin markedsverdi voldsomt, sier Jacob Lund til Dagbladet :på nettet.

Denne sesongen betaler han fire millioner for å være hovedsponsor for Ole Einar Bjørndalen & Co. Hvor mye han måtte ha betalt hvis avtalen skulle blitt reforhandlet i dag, vil han ikke spekulere i.

- Det er umulig for meg å si. Det får vi diskutere når avtalen skal reforhandles. Dessuten er det vel ikke jeg som skal presse prisen opp, sier Lund.

Siden 1989 har DnB/Vital bidratt med omlag 30 millioner kroner til de norske skiskytterne. Og selv om andre bedrifter står i kø for å overta hovedsponsor-avtalen, håper Lund å være største bidragsyter også etter OL i Salt Lake City.

- Det er ingenting som tyder på at vi vil forlate skiskytterforbundet. Nå har vi begynt å høste utbytte av de investeringene vi har gjort de siste elleve årene, sier Lund.

- Så skiskytterne er god butikk for Vital?

- Ja, nå er de god butikk. Vi får en enorm eksponering. Søndag var det nesten en million som fulgte jaktstartene på TV.

- Men du må huske at vi var med også da skiskytterne lå i respirator. Da var ikke verdien den samme.

Vials lojalitet vil antagelig veie tungt når Norges Skiskytterforbund skal tegne ny hovedsponsor-kontrakt etter OL om to år. Likevel vil nok flere være med i kampen om skiskytterne hvis den sportslige oppturen fortsetter.

- Norges Skiskytterforbund har i løpet av VM fått utrolig mange henvendelser fra store norske bedrifter. De lurer på når dagens sponsorkontrakter går ut, sier generalsekretær Per Haukedalen til Dagbladet :på nettet.

Han vil ikke fortelle hvilke bedrifter som har kontaktet ham, men sier at de er store og at de er interessert i plassen som hovedsponsor for skiskytterne.

- Vital betaler fire millioner denne sesongen. Hva kunne dere forventet i en ny avtale i dag?

- En null bak... Nei, det er vanskelig å si. Vi er på topp nå, og skulle vi forhandlet i dag ville vi nok økt en god del, sier Haukedalen.

I følge Atomic-sjef Toni Schutti har skiskyting passert både langrenn og alpint i popularitet i Mellom-Europa. I Tyskland er bare hopp mer populært. I dag angrer Atomic-sjefen på at han slapp Ole Einar Bjørndalen til konkurrenten Rossignol. Stigende publikumstall både på arenaene og ikke minst foran TV-skjermene gjør at skiskytterne er interessante reklame-objekter.

- Sporten tar av overalt. I siste fireårsperiode økte Det internasjonale skiskytterforbundet (IBU) TV-inntektene fra 33 til 120 millioner.

- Vi kunne lett ha fått det dobbelte, sier IBU-president Anders Besseberg.

borje.kleboe.eidissen@dagbladet.no

ATTRAKTIV: Ole Einar Bjørndalen & Co er attraktive sponsor-objekter.