RYDDEJOBB: Sponsorene setter krav og forventer at Norges Skiforbund starter ryddejobben etter avsløringene om astmamedisineringen ilangrennsporten. Her ved kvinnelandslaget fra forrige sesong: Martine Ek Hagen, Astrid Uhrenholdt Jacobsen,
Ingvild Flugstad Østberg, Therese Johaug, Kathrine Harsem, Heidi Weng, Maiken Caspersen Falla, 
Ragnhild Haga  og Kari Vikhagen Gjeitnes. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
RYDDEJOBB: Sponsorene setter krav og forventer at Norges Skiforbund starter ryddejobben etter avsløringene om astmamedisineringen ilangrennsporten. Her ved kvinnelandslaget fra forrige sesong: Martine Ek Hagen, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Ingvild Flugstad Østberg, Therese Johaug, Kathrine Harsem, Heidi Weng, Maiken Caspersen Falla, Ragnhild Haga og Kari Vikhagen Gjeitnes. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Sponsorene krever at Skiforbundet rydder opp

- Vi forventer at Norges Skiforbund tar situasjonen på alvor.

(Dagbladet): Sponsorene stiller krav til skiforbundet etter de siste avsløringene om at friske utøvere er blitt tilbudt astmamedisin foran løp.

Norsk langrenn ble i dag sammenliknet med tilstandene i russisk langrenn av den franske langrennsløperen Maurice Manificat.

«Vi forventer at Norges Skiforbund tar situasjonen på alvor, og har blitt varslet om at de vil søke ekstern bistand for å få en uavhengig granskning av langrennslandslagets medisinbruk, skriver informasjonsdirektør Bård Glad Pedersen i Statoil i en mail.»

Han skriver videre:

«Vi har tillit til at NSF vil ha en åpen og løpende dialog med sine partnere. Det gjelder både om hvordan den eksterne gjennomgangen organiseres og selvsagt hva gjennomgangen etter hvert kommer fram til.»

Sparebank 1 er Skiforbundets hovedsponsor. Også her er talen klar:

- Vi forventer at det blir ryddet opp. Og vi har tillit til at det kommer til å skje. Langrenn er en sport som engasjerer utrolig. Derfor er tillit viktig, sier sponsoransvarlig Stein Bugge til Dagbladet.

Han ønsker ikke å kommentere nå om skiforbundet informerte om medisinbruken på et tidligere tidspunkt.

Han ønsker å presisere følgende:

- Vi som sponsor får ingen informasjon om utøveres medisinbruk eller helsetilstand. Prosessen så langt har vært ryddig fra skiforbundets side, sier Bugge.

Rundspørring

Dagbladet har foretatt en rundspørring til en rekke sponsorer fredag. Svarene er temmelig entydige.

Men Erik Normann som i egenskap av administrerende direktør i Curato-røntgen inngikk sponsoravtale med NSF i fjor, og som nå går under logonavnet Aleris kan bekrefte overfor Dagbladet at det ikke har vært noen kommunikasjon mellom ham og øvrige sponsorer.

Han er også klar i sin oppfatning.

- Vi har full tillit til at alle fakta kommer på bordet i denne saken. Jeg ringte skiforbundet i dag og fikk forsikring om at de skulle bringe klarhet i alle fakta. Derfor kan jeg foreløpig ikke si mer enn at vi har full tillit til at saken blir riktig fulgt opp av forbundet.

Det ble i dag kjent at NSF søker Antidoping Norge for bistand under gjennomgangen av medisinbruken.

Omdømmesak

En annen som har sin mening om at omdømme er viktig, er marketingdirektør Oskar Gjærde i Grilstad. Han skriver:

«Vi følger med på debatten rundt dette og blir holdt løpende orientert av skiforbundet. Et godt omdømme er avgjørende for at et sponsorat skal ha den ønskede verdi, og vi har tiltro til at Skiforbundet sørger for å gjøre de tiltak som er nødendig for å opprettholde dette.»

Belastning

Kommunikasjonsdirektør Tonje Sagstuen i Norsk Tipping kommenterer situasjonen slik: «Vi er glade for at Norges Skiforbund foretar en uavhengig gjennomgang av sine rutiner for medisinbruk. Slike saker er alltid en belastning for et omdømme, men vi har tillit til at skiforbundet håndterer dette godt.»

Hun skriver også at skiforbundet har orientert Norsk Tipping om saken. Om situasjonen har påvirket det nåværende og eventuelll framtidig sponsorforhhold til NSF skriver hun:

«Vår sponsorportefølje evalueres fra år til år. Avtalen med Norges Skiforbund er en naturlig del av det.»

Administrerende direktør Kristin Røed Eriksen i Weber-Norge skriver: «Vi har ingen annen kommentar enn at vi har full tillit til det arbeidet NSF gjør, også i denne sak.»

Dagbladet henvendte seg også til Bjørn Dæhlie Active Brands, Scandic Hotels, Ali Kaffe og Isklar, men hadde ikke mottatt svar fredag ettermiddag.d

Tidlig fredag morgen skrev Dagbladets Esten O. Sæther at det snart vil begynne å murre blant sponsorene som generer 80 millioner kroner.