Sponsorene krever underholdning

- Fotball er et produkt som skal underholde folket. Da er det også kjempeviktig at landslaget spiller slik at folket blir underholdt. Det vi viste i EM, holder ikke.

Det sier PR- og sponsorsjef Jacob Lund i DNB-konsernet, som eier Postbanken - Norges Fotballforbunds generalsponsor.

Han frykter at den norske EM-nedturens umiddelbare konsekvens er at noe av tenningen på landslaget har forsvunnet hos mange. Men Jacob Lund føler seg også trygg på at Semb & Co. vil vinne tilbake tapte skanser.

- Selv var jeg sur og grinete etter at vi var slått ut av EM. Mest over at vi burde scoret og avgjort selv. Likevel tror jeg folks sinne og frustrasjon i etterkant mest av alt var et uttrykk for den nedturen vi alle følte at det var. Faktum er at ingen annen idrett har så stor appell, bredde - og skaper så stort engasjement som fotballen.

Fyller Ullevaal?

Sponsorsjefen registrerer fornøyd at landslagssjef Nils Johan Semb i gårsdagens Dagbladet var klar på at de i VM-kvalifiseringen har et sterkt ønske om å underholde mer enn de fikk til i EM.

- Det støtter jeg Semb i. Jeg tror ikke det blir lett å fylle Ullevaal hvis vi spiller 0- 0 eller taper 0- 1. Landslaget må gjøre det morsomt for folk å se dem igjen, og min oppriktige mening er at fotball handler om å score flere mål enn motstanderen - og i EM var vi ikke gode nok. En scoring, i tillegg etter keepertabbe, holder ikke. Europamesterskapet viste jo at det går an både å spille offensiv, underholdende fotball og å vinne.

Men - minner Jacob Lund om:

Har typene

- Det blir jo selvsagt en balansegang. Jeg ønsker jo ikke at vi skal spille glafotball og tape. Jeg vil heller vinne 1- 0 enn å tape 1- 4. Målsettingen må være at vi klarer å spille offensivt og underholdende, samtidig som vi tar de strategiske grep som må til for å tette igjen bak.

- Mener du at vi har spillertyper i Norge i dag til å spille en annen type fotball?

- Om vi har mange nok, er jeg i tvil om. Se bare på reservebenken til Frankrike, der er det gode nok spillere til å danne et eget norsk landslag. Men jeg mener det finnes typer i Norge som er gode nok til å spille ballbesittende offensiv fotball slik vi alle ønsker å se.

Ny gull-avtale

Postbankens avtale med NFF går ut ved årsskiftet - men partene er allerede i avslutningsfasen i forhandlingene om en ny fireårs avtale. Etter det Dagbladet har grunn til å tro, er den nye avtalen verdt om lag 15 millioner kroner årlig - en betydelig økning, og en av de største sponsoravtalene som er inngått mellom næringsliv og idretten i Norge.

- Vi er opptatt av å ha et langsiktig perspektiv. Og slik vi vurderer det, er norsk fotball inne i en voldsom utvikling, sier Jacob Lund.