Sponsorenes drømmekvinne

Sponsorgeneral mener Ann Kristin Flatland (24) har alt.

Gjennombrudd i VM og proppfull av sjarm. Norges sponsorgeneral mener Ann Kristin Flatland (24) er sponsorenes drømmekvinne.

Skiskytteren la tiden som bare lovende bak seg med femteplassen i VM-sprinten. Nå har Norge fått øynene opp for 24-åringen fra Vik i Sogn.

Også potensielle sponsorer.

- Det er duket for meget gode sponsoravtaler med Ann Kristin om hun fortsetter å levere resultater. Og det er ingen bakdel at hun har både et sjarmerende ytre og et varmt indre, sier sponsorkongen Jacob Lund til NTB.

For NTB lister han opp fire helt sentrale punkter en sponsor ser etter:

1. Man må levere resultater.

2. Ha en positiv framtoning.

3. Sosial tilgjengelighet.

HUMØR: Sponsorgeneral Jacob Lund tror Ann Kristin Flatland har alt som skal til for å bli en sponsoryndling, ikke minst godt humør. Som her, etter femteplassen i Anterselva. Foto: SCANPIX
HUMØR: Sponsorgeneral Jacob Lund tror Ann Kristin Flatland har alt som skal til for å bli en sponsoryndling, ikke minst godt humør. Som her, etter femteplassen i Anterselva. Foto: SCANPIX Vis mer

4. Kjenne medienes spilleregler.

- Positiv framtoning handler blant annet om å utvise folkeskikk, være naturlig og ærlig. Ikke jåle seg til, men være seg selv, mener Lund.Lokale sponsorer

Flatland var vant til å være listefyll i skiskytterverdenscupen. Så kom VM i Italia.

- Vi fikk se ei ung jente fra Vik som hadde halve slekta og mange venner jublende på tribunen. Hun klinte til med femteplass i VM og viste ekte glede og kjempeutstråling. Det er noe der, slår den mektige sponsorsjefen fast.

Flatland selv er vant til enkle kår og har gjennom familie og venner skrapt sammen lokale sponsorer for å få endene til å møtes. Det lokale bygg- og betongfirmaet, en rekkverkprodusent, lokalavisa, fylkesbåtene og en boligleverandør sørger for å finansiere 24-åringens satsning mot stort sett klistrelapper på bilen og et postkort i ny og ne.

I tillegg får hun stipender fra skiskytterforbundet og Olympiatoppen.

Totalt handler det om et par hundre tusen kroner.

- Jeg har så jeg klarer meg nå, men ikke mer enn at jeg må være veldig forsiktig med pengene. Det ville vært morsomt og tjent litt penger på idretten på sikt, sier Ann Kristin Flatland til NTB.

Sponsorenes drømmekvinne

Ifølge Jacob Lund har hun gitt seg selv en gyllen sjanse.

- Men da må hun levere mer resultater og ta steget inn blant topp ti i verden. Da vet folk i Norge hvem du er, mener Lund.Flaut med foto

Den sjarmerende skiskytterjenta vil kjempe hardt for ikke å bli et blaff, men innrømmer at ikke alle sider som følger med profilering frister.

- Jeg liker ikke å bli fotografert. Det er flaut, og da har jeg en tendens til å rekke ut tunga. Hvis ikke føler jeg at smilet blir falskt og fastlåst. På de fleste bildene har jeg tunga ute, sånn er det bare, forteller Vik-jenta.

Jacob Lund sammenligner Flatland med hoppkometen Anders Jacobsen og spydesset Andreas Thorkildsen i utstråling.

- Jeg tror den sjarmen som selger i Norge, er den indre, men dem som lever av kommersiell reklame ser mer på et flott ytre. Uansett handler det om å være tøff mot seg selv, trene mer og levere, sier Lund.

Flatland er enig.

- Jeg viste at jeg kan på sprinten, men må bli mer stabil om det skal bli noe oppmerksomhet fra større sponsorer, sier Flatland og bekrefter at telefonen har ligget i ro hittil i VM.

Enn så lenge.

(NTB)

•DISKUTER: Blir Ann Kristin Flatland Norges nye skiskytterdronning?