BEKYMRINGSFULLT: Oppgjøret mellom Molde og Brann trakk bare 56.000 tv-seere. Ingen av de fire oppgjørene som har vært hovedkamp i Tippeliga-runden har trukket flere. Det er bekymringsfullt mener flere av sponsorene.
 Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
BEKYMRINGSFULLT: Oppgjøret mellom Molde og Brann trakk bare 56.000 tv-seere. Ingen av de fire oppgjørene som har vært hovedkamp i Tippeliga-runden har trukket flere. Det er bekymringsfullt mener flere av sponsorene. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer

Sponsorer slår alarm etter enorm nedgang i seertall på Tippeligaen

- Det er dramatisk.

(Dagbladet): De fire oppgjørene som har vært hovedkamp på betalingskanalen CMore hittil i 2013, har trukket fra 14.000 (Vålerenga-Strømsgodset) til 56.000 (Brann-Molde) seere. Det viser tall innhentet av Bergens Tidende.

I åra med gratisfotball på TV 2 søndag kveld, kunne slik oppgjør samle opp mot en halv million foran TV-skjermen.

I tillegg melder TV 2 at de har en nedgang i seertall på de to kampene de har i år, sammenliknet med tidligere. Med andre ord er det en dramatisk nedgang i antallet som ser fotball på TV.

Det er en utvikling klubbsponsorene ikke liker.

- Det er bekymringsverdig at det er så lave seertall, sier sponsorsjef i Rema 1000, den tidligere proffspilleren Vidar Riseth.

Hans arbeidsgiver sponser Rosenborg.

- Jeg prater med andre store sponsorer også, og det jeg kan si er at de fleste som går inn med penger i en klubb, selvsagt ser på hva de får tilbake. I fjor var Rosenborg-Brann hovedkamp på TV 2. Den ble sett av 500 000. Når du faller ned til 20 000 på samme kamp i år, så er det dramatisk, sier han.

- Samtidig var det en økning på tilskuertallet på Lerkendal fra i fjor, så det er jo flere sider av denne saken. Nå er Reitan-familien fra Trondheim, så vi tenker også en del med hjertet her, men for nasjonale sponsorer generelt, er det ingen tvil om at du vil være mest mulig i TV-ruta. Det vil vi også,  fortsetter Riseth.

- Jeg skjønner at klubbene, gjennom Norsk Toppfotball, fikk mer ut av salget til CMore enn de ville gjort med TV 2, men hvis de samme klubbene taper når de skal forhandle nye sponsorkontrakter, kan jo vinninga gå opp i spinninga.

Fortjener bred kanal
Vålerenga har ingen hovedsponsor på trøyene sine. DNB-logoen er inntil videre den mest synlige, og der er de heller ikke fornøyde med situasjonen.

- Vi mener at norsk fotball fortjener å bli sendt på en bred norsk kanal. Det er vel ingen som er fornøyde med 20.000 seere på en av toppkampene i Tippeligaen, sier merkevare- og sponsorsjef Camilla Forberg.

Hun understreker at de var forberedt på en seernedgang, og at banken ikke først og fremst er opptatt av hvor mye logoen deres profileres. Forberg sier samtidig at hvis de dårlige seertallene er en indikasjon på at interessen rundt norsk toppfotball synker, vil dette påvirke hvordan de investerer i framtida.

- For andre er fortsatt målet med sponsing å øke kjennskapen til merkevaren, og for disse aktørene vil antall tv-seere ha stor betydning. Fortsetter dette kommer vi nok til å se en reprising av norske fotballsponsorater, og det er bekymringsfullt - først og fremst for norsk fotball.

For tidlig å si noe
Fem klubber har vært involvert i hovedkamper på CMore (lørdag klokka 18) så langt. I tillegg til Rosenborg og Vålerenga dreier det seg om Brann, Molde og Strømsgodset.

Brann og Molde sponses av de regionale bankene Sparebanken Vest og Sparebanken Møre.

- Det er for tidlig til at vi har konkludert med noe, men selvfølgelig følger vi utviklingen nøye. Det er viktig også for oss å være synlig i alle kanaler, sier sponsorsjef i Sparebanken Vest, Veline Høiland.

- Tja, svarer informasjonssjef Kjetil Hauge i Sparebanken Møre når vi spør om han er bekymret.

LAVE SEERTALL: Da Vålerenga møtte Strømsgodset tidligere denne sesongen var det bare 14.000 tv-seere som fulgte med. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
LAVE SEERTALL: Da Vålerenga møtte Strømsgodset tidligere denne sesongen var det bare 14.000 tv-seere som fulgte med. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

- Det er selvfølgelig ikke heldig at stadig færre får se fotballkamper. Samtidig er vi en lokal sponsor, og vår eksponering utenfor fylket er ikke det viktigste for oss.

Strømsgodset har Nextgentel på brystkassa. Dette selskapet er eid av Telio, hvor konserndirektør Eirik Lunde kan fortelle at de uansett vil trekke seg ut av Godset-samarbeidet etter denne sesongen:

- Vi vil ikke drive denne type sponsoraktivitet i framtida. Det har ingenting med fotballens tv-tall å gjøre. Når det er sagt: Jeg deler de bekymringene de andre sponsorene kommer med.

Ikke sammenlignbart
Administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Niels Røine, mener det er altfor tidlig å fastslå at sponsorene er mindre synlige i 2013 enn i de foregående sesongene.

- De målingene får vi først i mai/juni. Jeg tror faktisk tippeligarunden blir sett av flere i år enn i fjor, siden mediebildet har endret seg. Nå er kamper på mobil og nettbrett mye mer utbredt enn før, sier administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Niels Røine.

- Men i fjor så 499.000 Rosenborg-Brann på TV2. I år var antallet tv-seere godt under fem prosent av dette. Betyr det at du tror det satt rundt en halv million nordmenn og så den kampen på mobil og nett-tv i år?

- Det går ikke an å sammenlikne tall fra åpne kanaler og betalkanaler, det blir helt feil, svarer Røine.

- Men du sier jo at eksponeringen skal bli større i år enn i fjor?

- For hele runden under ett, ja. Det tror jeg. Gjennom seertall for kampene på nett, mobil, nettbrett, betal-tv og fri-tv. Pluss nyhetsformidlinga i etterkant av kampene. Jeg tror ikke det blir nedgang, sier Røine, og medgir at han ikke har dokumentasjon for disse påstandene per dags dato.

- Vi får se når vi får målinger på dette i løpet av de nærmeste par månedene, sier han.

Færre kampdager
Røine peker videre på at det er færre kampdager i år enn i fjor, og at TV 2 siden i fjor høst har sendt sin hovedkamp klokka 19, i stedet for 20, søndag kveld. Disse elementene mener han også påvirker seertallene.

- Frykter du at toppklubbene vil få svekket sine forhandlingskort?

- Nei. Graden av eksponering vil fortsatt være ekstremt høy, og sponsorene vil også i framtida få mer igjen enn de betaler, svarer Røine.