Sponsorer svikter OL-kongen

Sju måneder etter sine fire OL-gull har skiskytter Ole Einar Bjørndalen bare undertegnet én ny sponsoravtale.

Ifølge Aftenposten virker Bjørndalen fullstendig ubekymret over situasjonen, i hvert fall på overflaten.

- Sponsorporteføljen er ikke full. Målet var fem private sponsorer, men tre kan være bra nok, sier Bjørndalen, som fortsatt tar jobben med å skaffe inntekter selv.

- Jeg har hatt begrenset med tid, og har faktisk ikke jobbet spesielt mye med sponsorsiden etter OL. Bortsett fra alkohol og røyk er jeg åpen for alt, og innholdet i avtalene skal være lukrative for begge parter.

Ekspertene er ikke overrasket over at Bjørndalen kun står med én sponsor etter fire OL-gull. Sponsor Service er i dialog med skiskytteren, men partene har ennå ikke forlenget avtalen som gikk ut i mai/juni. Bjørn Aagotnes i Horton International mener Bjørndalen bør finne seg sen samarbeidspartner som kan ta seg av sponsorjobben.

- Hans potensial er stort, men sponsorarbeid er et eget fagområde som krever markedsføringskompetanse, sier Aagotnes.

- Det bør være mulig for ham å få inn 1,5 millioner kroner årlig i Norge, kanskje mer. Også i Mellom-Europa kan det være store penger å hente for en utøver av Bjørndalens kaliber.

(NTB)