LITT NYTT: Bilen til Henning Solberg blir ikke veldig annerledes i år enn den var i fjor. Expert fortsetter som hovedsponsor, og dermed blir Henning og hans nye annenfører Ilka Manor lett gjenkjennelige i knalloransje.
LITT NYTT: Bilen til Henning Solberg blir ikke veldig annerledes i år enn den var i fjor. Expert fortsetter som hovedsponsor, og dermed blir Henning og hans nye annenfører Ilka Manor lett gjenkjennelige i knalloransje.Vis mer

Sponsorpakka til Henning på plass i dag morges

I kveld starter sesongen. - Det har vært nervepirrende.

||| (Dagbladet): I kveld starter rallysesongen 2010. Først i morgentimene i dag falt de siste brikkene på plass i sponsorpakka til Henning Solberg.

- Det har vært helt på kanten. Vi har forsåvidt hatt kontroll, men det har vært ganske nervepirrende de siste ukene for å få på plass alt vi vil ha på plass, sier manager Leif Nilsen til Dagbladet.

Henning har den siste tida kjørt med hvit bil med store oransje hjerter på, og nå har sponsorfrieriet slått til.

Expert fortsetter som hovedsponsor for satsingen hans, og bilen blir dermed nesten like oransje som den har vært de siste sesongene.

- Den blir litt annerledes, med litt mer svart, sier Henning Solberg.

- Men flammemønster på dørene har du ikke?

- Nei.

FornøydI kveld klokka åtte går første fartsprøve i Rally Sverige, en showetappe på travbanen i Karlstad.

Henning var fornøyd med resultatene på shakedown tidligere i dag.

- Da vi var ferdigkjørt lå vi på tredje, likt med Petter. Til slutt ble vi nummer åtte. Men jeg er bare seks tideler bak førsteføreren i teamet, sier Henning.

Og det til tross for at intercomen i bilen sviktet, slik at han ikke hørte notene fra sin nye kartleser Ilka Minor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trenger ikke snakke engelskHun er østerriker, og er ny i teamet i år etter at Henning avsluttet det mangeårige samarbeidet med Cato Menkerud.

- Det går fint det, men jeg må jo høre notene på engelsk. Og jeg er vel ikke verdens beste i engelsk. Men jeg skjønner one, two, three, four, five og six, humrer Henning.

Og det er egentlig det viktiste å kunne.

- Heldigvis skal jeg bare høre på og ikke snakke, sier Solberg.

Engelskferdighetene hans er smått legendariske. Henning har ikke så voldsomt ordforråd, men lar ikke det stoppe snakketøyet. Og kommer han ikke på det engelske uttrykket, oversetter han bare direkte fra norsk.

- I'm too glad in good food, sa Henning til WRC-radioen for noen år siden om utfordringene med å holde vekta nede.

40 kilo minusI år har lillebror Petter Solberg skrytt av at han og kartleser Phil Mills har tatt av 12 kilo før sesongen.

Det blir småtteri mot vektreduksjonen i cockpiten til storebror Solberg:

- Så langt så virker det nye samarbeidet helt perfekt, samtidig er vi jo 40 kilo lettere for 2010, sier Henning til Motorsport.no

Nå gleder han seg stort foran Rally Sverige, som han tror kan bli en av sesongens aller morsomste VM-runder.

På startstreken står blant annet Kimi Räikkönen, debutant i WRC, men verdensmester i formel 1 så seint som i 2007. En annen populær finne er Marcus Grönholm, som egentlig har lagt opp, men gjorde et minicomeback i fjor høst - og stiller i Sverige igjen denne helga.

- Det kommer til å bli kaos her borte, sier Henning.

Han håper å kjempe om en plass helt i toppen.

- I 2008 lå jeg an til tredjeplass helt til jeg dro av. Jeg har tro på pallplass i år, det er det jeg kjører for.

STORT SETT DET SAMME: Også under motorlokket er det hovedsaklig samme bil som den Henning kjørte i fjor.
STORT SETT DET SAMME: Også under motorlokket er det hovedsaklig samme bil som den Henning kjørte i fjor. Vis mer