Språktrøbbel for Rally-Petter

Subaru insisterer på at han skal snakke engelsk. Til nordmenn.

Norsk pjatt selger ikke biler for Subaru. Heretter må Petter Solberg prate engelsk - også med norske medier - når han lar seg intervjue i rally-VM.

Det japanske bilkonsernet spytter inn milliardbeløp for å profilere seg selv. Subaru selger over en halv million biler verden over i året. Det norske markedet er på knapt en halv prosent. Da nytter det ikke å prate norsk for Petter Solberg.

- Vi må gjøre noen grep. Subaru er avhengig av global mediedekning, og da må Petter prate engelsk også. Men for all del; det er et hyggelig «problem» for Subaru at Petter er ettertraktet, sier rallyteamets PR-manager Stephen Webb til NTB.

Fra og med VM-runden i Sverige om halvannen uke, vil den regjerende rallyverdensmesteren bli kommandert over på engelsk.

Strammer inn

I Rally Monte-Carlo forrige uke hang rundt 20 norske og en håndfull utenlandske pressefolk etter 29-åringen, som svarte villig vekk på norsk. Det satte engelsktalende kolleger fullstendig på sidelinjen. Ingen andre førere i VM-sirkuset er i nærheten av å tiltrekke seg like mye oppmerksomhet.

Før VM-runden på svenske vinterveier om halvannen uke, skal ledelsen i Subaru-teamet sette seg ned sammen med Solbergs manager, Jim Carlsen, for å finne ut hvilke grep som bør gjøres.

- For det første må vi beholde det gode og åpne forholdet vi har til pressen. For det andre må vi selvsagt sikre det sportslige for Petter. Så får vi diskutere med teamledelsen hvor stor trussel dagens tilstander er mot resultatene hans, sier Jim Carlsen.

- Jeg har full forståelse for at teamet vil gjøre noen grep. Bilprodusentene driver med dette for å selge biler. De er jo ikke her for moro skyld, mener han.

Nye regler

PR-sjef Webb opplyser at Subaru-teamet akter å legge føringer for Solbergs medieopptredener fra og med Rally Sverige. Intervjuene før og etter fartsprøvene i VM-rundene skal foregå på engelsk, mens det først vil bli tilgang til å intervjue superstjernen på norsk etter siste service på hver dagsetappe.

I tillegg vil pressen bli nektet adgang til selve serviceområdet i de tilmålte 20 minuttene bilen blir overhalt i Subaru-depotet. Skal Solberg intervjues, må det skje i områder der mekanikerne hans ikke blir forstyrret.

- Disse grepene er ikke dramatiske, og de gjør situasjonen for teamet og Petter bedre. Vi må ikke glemme at Petter er svært tilgjengelig også utenom løpene, sier Jim Carlsen til NTB.

I fjor økte Subaru salget i Norge med 45 prosent, til 2500 biler, som følge av Petter Solberg-effekten. I hele verden ble det på samme tid solgt 550.000 Subaruer. Nesten halvparten rullet ut på japanske veier.

I Europa ble det solgt 46.500 Subaruer i fjor. Størst marked er det i England (12.000), Sveits (11.000) og Tyskland (9000).

NTB

SLUTT PÅ NORSKEN: Solberg må heretter la seg intervjue kun på engelsk mellom fartsprøvene og på service i rally-VM. Knapt en halv prosent av Subarus markedsandel finnes i Norge. Da nytter det ikke for stjerneføreren å prate norsk.