Sommer-OL

Sprintsjokk: - Stor skam

Før OL var det amerikanske laget favoritter på 4x100 meter. Nå er de ute før finalen.

UTE: Trayvon Bromell og det amerikanske laget er ute av 4x100 meter. Foto: Reuters
UTE: Trayvon Bromell og det amerikanske laget er ute av 4x100 meter. Foto: Reuters Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
ol-logo

OL Tokyo

2020

TOKYO/OSLO (Dagbladet): Det amerikanske sprintlaget tok seg ikke til finalen på 4x100 for menn.

Stjernegalleriet med Trayvon Bromell, Fred Kerley og Ronnie Baker i spissen, ble til slutt nummer seks(!) i heatet sitt. De fem beste gikk videre, inkludert Ghana, som ble nummer fem.

- Dette er jo rett og slett sensasjonelt, mente NRKs Jann Post på direkten.

Før OL var USA favoritter på øvelsen, men etter 100-meterfinalen - der det ble italiensk seier til Marcell Jacobs - var det tydelig at en løper som Bromell, som har den beste tiden i verden på distansen denne sesongen, ikke var i form.

OL: Vi tar et skråblikk på OL og OL-relaterte øvelser. Video: Rødt Kort. Vis mer

Det viste seg også på nattas stafetten.

- Jeg gjorde ikke jobben min, sa Bromell etter løpet ifølge New York Times.

- De fortviler der nede. De skjønner ikke hva som har skjedd, sa Post.

SKUFFET: Cravon Gillespie løp den siste etappen for USA. Foto: AP
SKUFFET: Cravon Gillespie løp den siste etappen for USA. Foto: AP Vis mer

Amerikanerne sleit blant annet stort med vekslingene.

- Hvordan er det mulig? spurte Post.

Kina vant heatet etter strålende vekslinger. Canada og Italia ble to og tre.

Den tidligere sprinteren Carl Lewis mener det er en «stor skam».

- USA gjorde alt feil i stafetten. Vekslingene ble gjort galt, utøvere løp feil etapper, og det var tydeligvis ingen leder. Det var en fullstendig flause, og det er helt uakseptabelt at USAs OL-lag ser dårligere ut enn et amatørlag, tvitret Lewis.

USA har ikke vunnet medalje på øvelsen siden 2004. I Tokyo nådde fiaskoen nye høyder.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer