GLADIATORER: Kristoff, Sagan og Cavendish barker sammen i Tour de France. De to sistnevnte er ute av rittet. FOTO: Tim de Waele.
GLADIATORER: Kristoff, Sagan og Cavendish barker sammen i Tour de France. De to sistnevnte er ute av rittet. FOTO: Tim de Waele.Vis mer

Tour de France:

- Spurtene vil aldri bli trygge

UCI prøver å temme de blodtørste spurterne.

EYMET/PAU (procycling.no): Juryen har lagt seg på en strengere linje i dette Tour de France. Før etappene ser du UCI-kommisærene vandre fra lagbuss til lagbuss med strikse advarsler til ryttere de vet liker å utfordre skjebnen.

Men den djerve beslutningen som kastet ut rittets største rytter, verdensmesteren Peter Sagan, synes ikke å ha hatt ønsket effekt.

For massespurtenes kaotiske naturtilstand lever i beste velgående. Få eller ingen opptrekkstog klarer å holde seg på skinnene.

– Det er veldig vanskelig å få laget og opptrekket til å fungere. Slik var det i fjor også, sier Marcel Kittel – rittets mestvinnende spurter så langt.

– Sammenlikn dagens situasjon med tourene 2013 og 2014, da jeg alltid hadde gode opptrekk. Siden da har mange lag tatt beslutningen om å forbedre sine opptrekk. Nivået er jevnt og tøft, og derfor ser du mange spurtere alene og farligere spurter.

Og trass i at UCI har liberalisert regelverket for måling av avstander på de flate etappene (fra ett sekund til tre sekunder), er det stadig jungelens lov som gjelder. Lagene med sammenlagtfavoritter barker fortsatt sammen med opptrekkstogene.

– Tre sekunder gjør ikke så mye forskjell. De burde satt den til ti sekunder, sier Alexander Kristoff – ikke fremmed for massespurtenes farlige hverdag.

Mark Cavendishs velt i Vittel var av det spektakulære slaget. Bilde av Sagans utstående albue og britens ublide møte med barrierene, blåste nok badekåpene av de fleste i den ellers så døsige kurbyen.

Følelsesladd avgjørelse?

Det var visuelt sett en gripende krasj. Helt på nivå med Djamolidine Abdujaparovs svalestup på Champs-Élysées i 1991, eller Laurent Jalaberts groteske kollisjon med en politimann i 1994-touren, der deler av franskmannens tenner og kjeve ble liggende igjen på oppløpet i Armentières.

– Bildet av albuen preget nok juryens beslutning, tror jeg. Det gjorde at de kastet Sagan ut, sier Tom Steels, sportsdirektøren i Quick-Step.

Steels ble selv kastet ut av Tour de France. I debuten for 20 år siden befant han seg innsperret i spurten på etappe seks og i desperat frustrasjon kastet han en flaske i hodet på Frédéric Moncassin. Deretter gikk belgieren under klengenavnet «Tom Bidon» (Flaske-Tom).

– Nå har juryen satt et strengt eksempel, som andre kommisærer må følge. Men vil det gjøre det? I touren er det mye følelser, alt forsterkes her.

Jo styggere velt, desto mer følelser. Spør bare Thor Hushovd som ble regelrett kvestet av en overdimensjonert PMU-reklamehanske i Strasbourg og spurtet de siste meterne i en blodig ledertrøye. Dette skjedde 2006-touren da «Oksen» for n’te gang fikk den australske kenguruen Robbie McEwen under huden.

– Før og etter rittet er de normale folk. Men når de sitter på sykkelen oppfører de seg som idioter 100 prosent. Sport er galskap, sa Brian Holm, den spissformulerte, danske sportsdirektøren i Quick-Step, til Radsport.net.

UTE: Cavendish pådro seg brudd på albuen i velten i Vittel. FOTO: Tim de Waele.
UTE: Cavendish pådro seg brudd på albuen i velten i Vittel. FOTO: Tim de Waele. Vis mer

Team Sunwebs Michael Matthews poengterer at rytterne har også ansvar for egen sikkerhet i spurtene og at unødvendig risikotaking ikke tjener noen.

– Det er ikke alle, men enkelte ryttere som gjør det mer farlig enn nødvendig. Vi håpte det skulle roe seg etter Sagan ble kastet ut. Men det virker ikke sånn. Spurter skal være raske og spennende, men også rene, understreker australieren.

Ny versting?

Matthews nevner ingen navn. Men en som bemerket seg på versting-radaren til flere var Arnaud Démare. Den franske mesteren hadde to uhyggelige besøk av UCI-kommisærene den første uken.

Under seiersspurten i Vittel gikk FDJ-rytterens farlige sporskifte foran Nacer Bouhanni (Cofidis) relativt ubemerket hen. «Dirty», men oversett i oppstusset rundt Sagan og Cavendish.

I Troyes var franskmannen vågal igjen. Inne langs gjerdet smatt han dristig gjennom små luker. Sneiet av franskmannen ristet Edvald Boasson Hagen på hodet, mens Kristoffs opptrekker Marco Haller slo demonstrativt ut med armen.

– Démare er på ingen måte «et tre som gjemmer seg i skogen», sier FDJ-sportsdirektør Martial Gayant poetisk.

– Arnaud sykler med mer selvtillit enn før og drar styrke fra gruppen rundt seg.

Særlig anspent er stemningen mellom FDJ og Cofidis. Ondt blod mellom de to franske lagene er utførlig dokumenter fra før. I Troyes tok Démares opptrekker Jacopo Guarnieri konflikten til et nytt nivå.

– Bouhanni er et rævhull, en pikk, en idiot. Han prøvde å velte oss. Den stakkars mannen må være nervøs, han vinner jo aldri, utbrøt Guarnieri i affekt foran mikrofonen til Rai.

Med senket adrenalinnivå sa italieneren unnskyld senere på kvelden via Twitter. Likevel steg spenningen.

– Spurtene er som å være i trommelen på vaskemaskinen. Slagene kommer fortløpende hele tiden, sier FDJ-manager Marc Madiot.

På veiene til Nuits-Saint-Georges er det Bouhanni som er ufin når han forsøker å innfiltrere FDJ-opptrekket. Démare repliserer instinktivt og smekker Cofidis-rytteren kontant ut med skulderen.

På tirsdagens etappe til Bergerac var Bouhanni nok en gang i et negativt søkelys. 7.3 kilometer fra mål er franskmannen involvert i en dyttekamp med Quick-Step-rytteren Jack Bauer. Juryen ga Cofidis-rytteren 200 sveitsiske franc i bot og ett minutts tidsstraff. Dette skjedde til tross for at juryen hadde advart Bouhanni før etappen.

– Straffen virker kanskje litt rar, med tanke på straffen Sagan fikk, påpeker Kristoff.

OGSÅ UTE: Démare vant en etappe, men røk på tidslimiten i Jura-fjellene. FOTO: Tim de Waele.
OGSÅ UTE: Démare vant en etappe, men røk på tidslimiten i Jura-fjellene. FOTO: Tim de Waele. Vis mer

Men knivingen mellom spurtlagene er ikke bare forbeholdt de flate etappene. I Jura-fjellene en route til Station de Rousse, med en syk Démare distansert, begynte Katusha-Alpecin å kjører full tempo i hovedfeltet, i et infernalsk forsøk på å eliminere Kristoffs franske rival.

Det var imidlertid ikke før dagen etter at en energitom Démare røk på tidslimiten sammen med tre lagkamerater.

– Touren er alltid stress!

Den nye 3-sekundersregelen er bare et prøveprosjekt foreløpig. På de flate spurtetappene har UCI satt i verk en regel som sier at tidsdifferanser bare skal måles hvis luken er tre sekunder eller større. Tidligere har man satt en grense på ett sekund.

Nervøsiteten blant sammenlagtfavorittene er derfor stor på slike dager. Ikke før nøytral sone innenfor siste tre kilometer, kan de være noenlunde trygg på å unngå tidstap dersom en velt skulle skje.

Alberto Contador var kanskje en som nøt godt av 3-sekundersregelen. For første gang siden 2011 unngikk spanjolen velt i tourens første uke (dog krasjet han flere ganger i Jurafjellene på etappe 9).

– Jeg synes Alberto har mer ro enn før på de etappene. Det er bra at UCI prøver ut denne regelen, sier Steven De Jongh, sportsdirektør hos Trek-Segafredo.

Luker kan dog oppstå når som helst mot slutten av slike etapper. Kommisærenes tidvis vilkårlige håndheving av regelverket, gjør også at lagene tar ingen sjanser. «Alle» vil krige om en posisjon langt fremme i feltet.

Tourens tittelforsvarer Chris Froome ønsker 3-sekundersregelen velkommen, men tror ikke den store endringen har skjedd.

– Mange av spurtlagene klager når sammenlagtrytterne prøver å kjempe langt fremme på de flate etappene. Men hvis man lirer på 1-sekundsregelen så slipper man sannsynligvis at 200 ryttere barker sammen på siste kilometere. Hvis det gjør finalene tryggere, så er dette bra, sier Froome – optimistisk, men også uten illusjoner.

– En Grand Tour kommer alltid til å være stressende. Når det kjøres hardt, vil alle være i front. Det kommer aldri til å endre seg og velt er uunngåelig sånn sett.

Mulige reformer

Rytternes interesseorganisasjon CPA har derfor hatt et annet perspektiv. De vil legge mer ansvar på arrangørene.

– Det må bli slutt på unødvendig farlige veier mot slutten av ritt. Trenden med smalere veier og krappe svinger i finaler må temmes. Det kan bare gjøres med et spesifikt regelverk om sikkerhet som gjelder trafikkøyer, veibredde og trygger finaler, opplyser CPA.

Etter press fra blant annet Tour de France-arrangøren ASO besluttet UCI-organet PCC at Grand Tour-lagene skal reduseres fra ni til åtte ryttere i 2018. Et felt med maksimumsstørrelse på 176 ryttere skal være et tryggere felt.

Et annet forslag som spilles inn fra tid til annen, er å utvide nøytral sone. En nøytral sone der sammenlagtrytterne kan kjøre sitt eget tempo mener Kristoff vil ha større effekt enn den nye 3-sekundersregelen.

– Nei, (3-sekundersregelen har ikke noen effekt), ikke i det hele tatt. Hvis det skulle utgjort noen forskjell, tror jeg de måtte nøytralisert siste kilometer, eller siste tre kilometer. At det stoppes på tre kilometer og sammenlagtfavorittene kan ta det med ro. Men det hadde sett dumt ut på TV, sier Kristoff.

– Det blir aldri trygt uansett. (I Vittel) var det jo mest kaotisk og der var det bare 15 mann. De krasjet som bare det likevel.

I kombinasjon med en eventuell ratifisering av 3-sekundersregelen, frykter imidlertid enkelte at finalene kan miste sin sportslige brodd.

– Si sammenlagtrytterne kan kjøre rolig de siste fem, seks eller sju kilometerne på de flate etappene. Over en hel Grand Tour snakker vi mange kilometer rolig kjøring. Dette skal fortsatt være et ritt, ikke en treningstur, sier Vincent Lavenu – manager hos Ag2r.

Artikkelen er levert av procycling.no!