Start raser mot Doffen-reklame

Krever umiddelbar stans.

(Dagbladet.no): Kristofer Hæstad er i disse dager frontfiguren i en stor markedskampanje fra Expert, Hennig-Olsen Is og Umbro. Doffen finnes på reklameskilt i Expert-butikkene, på bedriftenes hjemmesider, i brosjyrer og på Hennig Olsens Hattrick-is.

I dag har Start levert en begjæring til Romerike Tingrett med krav om at kampanjen stanses umiddelbart.

I tillegg saksøker de Expert og Hennig-Olsen Is. Umbro er for øvrig Starts egen utstyrsleverandør - og er følgelig ikke berørt av søksmålet.

- Siden vi fikk vite om denne kampanjen for to måneder siden, har vi gjort det vi kan for å finne en løsning. Men de overser oss, og har valgt å støtte seg til tillatelsen de fikk på et tidlig tidspunkt av NFF.

- Vi føler oss som en liten David som kjemper mot Goliat, sier daglig leder i Start, Harald Andersen, til Dagbladet.no. 

Føler seg misbrukt

I kampanjen stiller Hæstad i fullt landslagsutstyr - uten at Start mener det gjør saken noe bedre.

- Etter Starts vurdering, har det ingen betydning at han bruker klær fra NFF i saken. Han er Start-spiller, og de må rette seg etter at Start ikke ønsker at denne kampanjen skal kjøres.

Start raser mot Doffen-reklame

- Har dere bedt om noen kompensasjon?

- De har ikke vist noen interesse for et forlik. Vi vil ha en rettslig avklaring på hvem som eier rettighetene til spilleren. Vi har full støtte fra Norsk Topppfotball i denne saken, og mener saken er svært viktig prinsipielt med tanke på at den kan skape presedens i lang tid framover. Vi mener de bryter norsk lovverk og etiske forretningsmessige regler, sier Andersen.

- Føler dere at dere er blitt misbrukt?

- Ja, når vi ikke har tillatt kampanjen og de likevel gjør det, føler vi oss misbrukt.

Starts hovedsponsor er netthandelen.no, og Andersen hevder prisen de må betale for retten til å bruke Start-spillerne i markedsføringen sin er på rundt 1,2 millioner kroner.

Han understreker at Hæstad har vært 100 prosent lojal mot Start og NFF, og er en uskyldig part i saken.

Hovedpersonen selv bryr seg fint lite om den pågående konflikten.

- Nei, er du gal. Dette bryr jeg meg ingenting om. Jeg gjør det jeg blir fortalt, så får de andre ordne opp. Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke gidder blande meg borti dette, sier Kristofer Hæstad til Dagbladet.no.

BRUKT I KAMPANJE: Starts og landslagets Kristofer Hæstad er frontfiguren i en stor markedskampanje Start nå krever stoppet. Klubben saksøkte i dag Expert og Hennig Olsen Is. Foto: onelove.no
BRUKT I KAMPANJE: Starts og landslagets Kristofer Hæstad er frontfiguren i en stor markedskampanje Start nå krever stoppet. Klubben saksøkte i dag Expert og Hennig Olsen Is. Foto: onelove.no Vis mer

Forholder seg til NFF

Kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert har ingen forståelse for at Start krever umiddelbar stans i markedskampanjen.

- Doffen er brukt som landslagsspiller, ikke som Start-spiller. Vi har forholdt oss kategorisk til NFF, og kjørt et helt straight løp. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor dette skal være problematisk, sier Bentestuen - og viser blant annet til hvordan Coca Cola brukte folk som Morten Gamst Pedersen, John Arne Riise og John Carew i en kampanje i fjor.

- Jeg tviler vel på om de hadde en avtale med Blackburn og Liverpool. Dette får Start ta med NFF, ikke med oss.

- Hva gjør dere om NFF trekker tilbake tillatelsen?

- Hvis NFF går bort fra en inngått avtale, er det i så fall noe vi må se nærmere på, svarer Bentestuen.

Akkurat det blir uansett neppe noen aktuell problemstilling. Informasjonssjef Roger Solheim i NFF avviser at Start har noen grunn til å føle seg misbrukt.

Solidarisk

- Spillerne på landslaget har rettigheter og plikter. En av forpliktelsene er å stille opp i markedskampanjer. Vi er enig med spillerne om at de skal gjøre inntektsinnbringende arbeid for NFF.

- Er dette noe dere tjener mye på?

- Vi tjener ingenting på dette, bedyrer Solheim.

- En kampanje som dette går inn i en markedspool som fordeles mellom spillerne ved sesongslutt. Det er en avtale vi har gjort med spillerne for å sikre dem inntekter. Noen spillere er selvsagt mer populære enn andre, men de deler alt solidarisk imellom seg. .

- Tror du Start har en dårlig sak?

- Ja - men det er umulig å si om de kan vinne fram. Vi legger i hvert fall alltid vekt på at de ikke skal stille opp for partnere som kommer i konflikt med klubbens egne samarbeidspartnere. Vi buser ikke fram og bare tar oss til rette. Vi går forsiktig fram, og det har også blitt gjort i dette tilfellet. mener Solheim.

<B>EGEN SPILLERPOOL:</B> Når landslagsspillerne stiller opp på kampanjer på oppdrag fra NFF, går inntektene inn i en egen pool som fordeles mellom spillerne ved sesongslutt.