Start sikker på protest-seier

Start sender inn protesten fra gårdagens cupbatalje i løpet av formiddagen. - Regelverket synes for meg helt klart. Jeg tror vi blir tilkjent seieren, sier Start-leder Per Emil Wikøren til Dagbladet.no.

Molde-innbytter Martin Andresen sto ikke oppført på dommerkortet da han kom inn i kvartfinalen mot Start. Etter kampen varslet Start umiddelbart en protest og krav om omkamp.

I formiddag sendes protesten til Norges Fotballforbund. Per Emil Wikøren er temmelig sikker på at Starts protest blir tatt til følge.

- Hvis vi oppfatter dette riktig ser dette veldig klart ut. Regelverket synes for meg helt klart, sier Wikøren til Dagbladet.no.

Norges Fotballforbunds fagsjef Tor Grønnerud venter til han har mottatt protesten fra Start før han vi uttale seg nærmere om konsekvensene.

- Jeg vil også innhente informasjon fra fjerdedommeren. Han har tilgang til dommerkortet under kampen - han bør jo også kunne lese, sier Thor Grønnerud i NFF.

Grønnerud henviser Dagbladet.no til forbundets regelverk. Der står det i paragraf 6-5.1 om manglende spilleberettigelse:

«Har en spiller deltatt uten å være berettiget til det, skal kampen regnes som tapt for den klubb som har benyttet vedkommende. I kamper om poeng, tilkjennes motstanderen 3 poeng og kampresultatet settes til 0-0.»

Molde kommer trolig til å henvise til et seinere avsnitt i paragrafen, som gir skylda til fjerdedommeren som lot Andresen komme inn på banen:

«Godtgjør klubben å ha vært uten skyld, skal omkamp berammes. I omkampen kan klubben verken forbedre tidligere poengtall eller målforskjell. Motstanderen kan forbedre så vel poengtall eller målforskjell. I omkampen kan kun de spillere delta som var spilleberettiget i første kamp.»