-  Steffen er stjerna

Den norske toppligaen har ingen David Beckham. Men Steffen Iversen trekkes fram som «the boy next door».

Dagbladet har bedt panelet kåre Tippeligaens største stjerne basert på to kriterier. Det sportslige og PR-og markedsverdi inkludert «glamfaktoren». Vinneren ble Vålerengas skadde spiss Steffen Iversen - med Branns nyinnkjøpte 12-millioners mann Martin Andresen på en klar 2. plass.

Både fotballagent Gunnar Martin Kjenner og sponsorkongen Jacob Lund har trønderen som nummer 1.

-  For meg er Steffen Iversen en klar ener. Han er en kjempegod fotballspiller. Det har han vist i både England og det at han dominerer i Tippeligaen. Han har glimt i øyet, er jordnær og har de rette holdningene, sier Kjenner som mener en eventuell salgspris for spissen i dag vil ligge på 15-20 millioner kroner.

-  Sønn av sin far

-  Steffen er en av de store profilene på landslaget. Han har temperament og evnen til å avgjøre fotballkamper, sier Lund.

Reklameguru Ingebrigt Steen Jensen har også plassert Ivers på pallen.

-  Steffen er sønn av sin far. Og i fjor gjorde han et comeback som jeg aldri hadde trodd han skulle gjøre, sier Mr. Stabæk.

Dagsavisens kulturredaktør Cathrine Sandnes er ingen Steffen Iversen-fan, men hun tror personligheten gjør ham mer populær enn for eksempel Martin Andresen.

 SJARM:  Vålerengas Steffen Iversen appellerer til folket - både på og utenfor banen. Han er den største stjerna i Tippeligaen, mener Dagbladets eksperter. Her sammen med Ardian Gashi. Foto: Scanpix
SJARM: Vålerengas Steffen Iversen appellerer til folket - både på og utenfor banen. Han er den største stjerna i Tippeligaen, mener Dagbladets eksperter. Her sammen med Ardian Gashi. Foto: Scanpix Vis mer

-  Han er liksom «the boy next door», som publikum kan identifisere seg med. Mens Martin Andresen er for mye av det gode. Han er for mye italiener, mener Sandnes. ELLE-redaktør Signy Fardal er Freddy dos Santos-fan, og ikke så begeistret for klubbkollegaen.

-  Steffen Iversen er rotnorsk. En Bjørn Dæhlie-type. En skikkelig ordentlig trøndergutt. Uglamorøs, mener Fardal. Hun mener norske fotballgutter har en del å lære av håndballgutta når det gjelder profilering.

-  For fotballsupportere flest er ikke dette så viktig. De ser på uansett. Men for å tiltrekke oppmerksomhet er det viktig, mener hun.

Må kle profilen

Reklameguru Steen Jensen ser både pengeverdien og fotballverdien i Steffen Iversen. Men ikke for enhver pris.

-  Næringslivet er på jakt etter personligheter som kler bedriftens profil. Steffen Iversen er dårlig for Hansa. Raymond Kvisvik er en bohemfigur som ikke er perfekt for en bank. Men kan være det for kleskjeden Carlings. Mens en Martin Andresen som står for klokskap og kunnskap kan selge for Ferner Jacobsen, sier Steen Jensen - som sjøl har Branns Raymond Kvisvik som sin favoritt.

-  Raymond er den som skiller seg ut. En frittalende moromann og en utrolig god fotballspiller, mener han.

Mer utadvendt

TV 2s sportsjef Bjørn Taalesen og Jacob Lund har begge Martin Andresen på topp. Lund delt med Iversen.

-  Han er landslagskaptein med en aura av sjef rundt seg. Han har utseendet med seg og treffer i mange ulike målgrupper. Han har blitt mer utadvendt etter at han kom til Bergen, Davy Wathne vil nok si det er grunnen, hevder Taalesen.

Lund spytter inn millioner også i fotballandslaget.

-  Martin er en flott type. Det er også tøft at han tok en utfordring ved å gå til en annen klubb enn RBK. Han oser integritet, tillit og er et positivt vesen. Han virker rett og slett som han kommer fra et møblert hjem, sier Lund.