MÅ AV: Øreklokkene som Tyskland-duoen Mario Götze (nærmest kamera) og Andre Schürrle bruker, er ikke tillatt inne på VM-banene. De er nemlig laget av en direkte konkurrent til en av Fifas hovedsamarbeidspartnere. Foto: Raul Spinasse, AP / NTB Scanpix
MÅ AV: Øreklokkene som Tyskland-duoen Mario Götze (nærmest kamera) og Andre Schürrle bruker, er ikke tillatt inne på VM-banene. De er nemlig laget av en direkte konkurrent til en av Fifas hovedsamarbeidspartnere. Foto: Raul Spinasse, AP / NTB ScanpixVis mer

Stjernenes hodetelefoner får ikke bli med inn på stadion

Fifa sier nei til motemerke.

(Dagbladet): En rekke av VMs største profiler ankommer kampene med store øreklokker rundt halsen. Musikken er en viktig del av oppladningen til flere fotballspillere.

Men mange av dem må ta av seg klokkene når de skal inn på arenaene for å spille kamper eller delta på pressekonferanser, skriver Reuters.

De fleste av dem bruker nemlig hodetelefoner produsert av en direkte konkurrent til en av Fifas hovedsponsorer.

I forbindelse med VM er det laget en reklamefilm for Beats-hodetelefonene med Neymar i hovedrollen. Også andre store navn som blant annet Bastian Schweinsteiger, Cesc Fàbregas, Daniel Sturridge, Chicharito, Luis Suárez, Mario Götze og Robin van Persie er med i reklamefilmen.

Men Fifas samarbeide med Sony gjør altså at klokkene fra Beats, selskapet som nylig ble kjøpt opp av Apple, ikke er godkjent inne på stadion.

Så spørs det om et forbud virker etter hensikten - eller om det har motsatt effekt.

- Når fans ser VM-spillere som bruker Beats på fritida, av egen fri vilje, har det like stor påvirkningskraft som å se dem knyte på seg Adidasene eller drikke en sponset drikk. Kanskje mer, egentlig. Beats er ikke en sponsor, så budskapet er mer autentisk og troverdig, sier Ellen Petry Leanse, som tidligere har jobbet for Apple og Google, til Reuters.