NY LOGO: Som videoen viser har den italienske fotballklubben Juventus skiftet logo flere ganger tidligere. Men den nye logoen de nå presenterer skiller seg kraftig ut fra tidligere design. Video: Juventus FC Vis mer

Juventus logo

Storklubb med dramatisk endring av klubblogoen. Det får fansen til å se rødt

Juventus går nye veier.

(FourFourTwo): Du tuller ikke med favorittklubbens klubbemblem. Det har Juventus fått erfare etter at det italienske storlaget introduserte en ny logo, som de selv kaller det, som vil bli brukt på drakter og andre klubbvarer fra og med juli.

I går kveld annonserte klubben at den tradisjonelle klubblogoen har gått gjennom en forandring. I stedet for en ovalformet logo med flere detaljer, deriblant en okse, er den nye logoen i stedet en enkel «J».

Det er en del av en global merkekampanje, og klubben har lagt ut en 90 sekunders promoteringsvideo.

«Den nye logoen representerer selve essensen i Juventus: De karakteristiske stripene på drakta, Scudettoen - symbolet på seier - og den ikoniske bokstaven J for Juventus», skriver klubben i pressemeldingen.

En som er veldig fornøyd med forandringen, er klubbpresident Andrea Agnelli, som forteller at logoen er «et symbol på Juventus' levesett» og at den gir en «følelse av tilhørighet».

- Jeg blir begeistret hver gang jeg ser et ord som begynner med bokstaven J i avisene, sier Agnelli til klubbens hjemmeside.

Forandring fryder er det som kjent noe som heter, men det gjelder tydeligvis ikke for fansen i dette tilfellet. Juventus brukte storheter som Pavel Nedved og Gianluigi Buffon fopr å promotere hendelsen i går, men fansen beit ikke på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fansen raser

«Det var unødvendig av Juventus å bytte logo. Jeg er ikke en fan», skriver APs Simon Peach.

Den franske journalisten Philippe Auclair spurte Juventus på Twitter om «kontoen deres var hacket» da logoen ble vist fram i går.

«Vår nye logo ser ut som noe som har blitt designet av legen som undersøkte øynene mine», skriver en bruker.

«Den nye Juventus-logoen får meg til å tenke at vi er kunder, ikke fans», skriver en annen.

«Ny logo? Forferdelig», mener en.

«Ikke si at dette er vår nye logo», skriver en annen til klubben.

«Er dette kødd eller noe?» spør en bruker.

«Den nye logoen er stygg og jeg hater den. Jeg kommer ikke til å kjøpe en eneste ny drakt eller andre ting med den logoen», hevder en bruker.

Andre så humoristisk på det, og sendte samtidig et stikk til en rival:

«Den Juventus-logoen må ha blitt designet av en Liverpool-fan.»

«Det er ikke rart at Pogba dro», skriver en annen.

Dramatisk forandring

Etter hvert begynte også manipulerte bilder av logoen å dukke opp i sosiale medier. Du kan se et knippe av dem nederst i artikkelen.

Juventus har stort sett brukt en oval logo siden klubben ble grunnlagt i 1897. På 80-tallet ble det brukt en sebra. Byttet av logo blir derfor sett på som en dramatisk forandring av fansen.