Større, dyrere og mye mer spennende

Denne uka starter årets Formel 1-sesong. Med TV-sendinger i 209 land, titalls milliarder mer i omsetning enn ifjor, og med to rivaler i hovedrollen omtrent så forskjellige som det går an.

Tyske Michael Schumacher med en ny Ferrari-bil er forhåndsfavoritten hos de fleste. Men det var han også i de to foregående sesongene. Begge gangene stakk finnen Mika Häkkinen av med verdensmester-tittelen.

I vinterpausen har Michael Schumacher igjen vært ca. tre uker i Trysil med familien. Til tyske media uttaler han at han ikke greier seg lenger uten dette oppholdet i norsk vinternatur.

- Der fyller jeg opp tanken med psykiske og fysiske ressurser for en lang sesong.

- Nå er jeg klar til kampen om den første Formel 1-tittelen i det nye millennium, sier Michael Schumacher.

Fiat-eide Ferrari har 500 ansatte som er beskjeftiget utelukkende med å bygge og stelle med de to løpsbilene pluss en reservebil som klargjøres til hvert Grand Prix-løp.

- Den nye bilen er blitt slik jeg har drømt om hele tida. Alt stemmer, aerodynamikken, motoren og kjøreegenskaper.

- Aldri før har jeg kjørt en så pålitelig bil på denne tida av året, forteller Michael Schumacher.

Det engelske fagmagasinet F 1-racing anslår at Ferrari har en omsetning på to milliarder kroner. Det er et par hundre millioner mindre enn hovedkonkurrenten McLaren, som nylig fikk tilført nye midler fra Mercedes.

McLarens dobbelte verdensmester Mika Häkkinen er minst like optimistisk som rivalen Schumacher.

- Jeg tror ikke det blir vanskeligere for meg å vinne i år enn det var de to siste årene, mener Mika.

Han ønsket seg en lettkjørt og driftssikker bil til premieren i Melbourne. Det fikk han med den nyutviklede modellen MP4-15. Bare fem prosent av komponentene i den er identiske med fjorårets vinnerbil.

FÅR REVANSJE? Michael Schumacher har endelig fått den Ferrarrien han alltid har drømt om. Kan han frata Häkkinen VM-tittelen.