SKADET SEG I SKILØYPA: Michael Schumacher ble alvorlig skadet i desember 2013. Han har aldri vist seg offentlig etterpå. Dette bildet er fra glansdagene som Formel 1-kjører. Foto: NTB scanpix
SKADET SEG I SKILØYPA: Michael Schumacher ble alvorlig skadet i desember 2013. Han har aldri vist seg offentlig etterpå. Dette bildet er fra glansdagene som Formel 1-kjører. Foto: NTB scanpixVis mer

Straffes for løgnen om at «Schumacher kan gå igjen»

Familien krevde 100 000 euro, får 50 000.

I desember 2013 ble den tidligere Formel 1-kjøreren Michael Schumacher (48) alvorlig skadet da han sto på ski i de franske alper. Tyskeren har aldri vist seg offentlig etterpå, og spekulasjonene om helsetilstanden er mange.

I dag ble det tyske magasinet Bunte straffet for en påstand som ble framsatt i desember 2015.

- Det er mer enn et julemirakel. Michael Schumacher kan gå igjen, hevdet bladet. Nyheten slo ned som en bombe og gledet de mange Schumacher-tilhengerne.

Det var bare ett problem: Nyheten stemte ikke, ifølge retten i Hamburg.

Det tyske nyhetsbyrået DPA skriver at Bunte er dømt til å betale Schumacher og hans familie en kompensasjon på 50 000 euro, eller 477 000 kroner. Det opprinnelige kravet fra familien lød på 100 000 euro, eller 953 000 kroner.

Fra retten i Hamburg går det fram at det ikke betviles at Bunte hadde en informant til opplysningen. Hvis ikke, ville erstatningssummen blitt høyere. Men kilden tok feil om at «Schumacher kan gå».

Domstolen reagerer på at bladet ikke forsøkte å få bekreftelse fra familien.

DPA skriver at Schumacher fikk en alvorlig hjerneskade i ulykken. Han slo hodet mot stein i Méribel i Frankrike. Siden september 2014 har han vært sammen med familien i sveitsiske Gland. Helsetilstanden er ikke offentlig kjent. Delvis skyldes dette at medier opptrer svært forsiktig på grunn av trusselen om stevning.

Bunte skal nå ta stilling til om bladet skal anke saken til en høyere rettsinstans.

Michael Schumacher ble verdensmester i Formel 1 sju ganger fra 1994 til 2004.