Suksessen sitter mellom ørene

- Smart, taktisk og utrolig bra psyke, sier rallyekspert Atle Gulbrandsen.

(Dagbladet.no) Denne helga buldrer svenskerallyet i skogene utenfor Karlstad. Sébastien Loeb (33) gir gass for 100. gang - og han er nok en gang en av de største favorittene.

De siste åra har franskmannen svingt unna alle hinder og parkert konkurrentene - og han er storfavoritt til å bli verdensmester for femte år på rad.

- Han kan kjøre til han er 40 og han kan være på topp hele veien, sier racerfører og NRK-ekspert Atle Gulbrandsen til Dagbladet.no.

Sjekk disse tallene

Franskmannens fantastiske merittliste med fire WRC-titler på rad kan forklares veldig enkelt på denne måten:

• Han har vunnet hele 37 av de 99 løpene han har deltatt i. Ingen har bedre uttelling enn dette gjennom historien.

• Loeb har kommet til mål 85 av 99 ganger - noe som rett og slett er en bragd.

• I over seks av ti løp har han klatret opp på podiet.

ALENE PÅ TOPPEN: Sébastien Loeb har vært uslåelig de siste åra. Han vant den første VM-runden i Monte Carlo - og i helga fortsetter WRC-sirkuset i Sverige. Foto: REUTERS
ALENE PÅ TOPPEN: Sébastien Loeb har vært uslåelig de siste åra. Han vant den første VM-runden i Monte Carlo - og i helga fortsetter WRC-sirkuset i Sverige. Foto: REUTERS Vis mer

• 33-åringen har vunnet 17 forskjellige løp og 12 av dem som er på kalenderen i år. Han er den eneste ikke-nordiske føreren som har vunnet vinterrallyet i Sverige (2004).

Hodet på rett plass

- Det er ingen tvil om at Loeb er en intelligent sjåfør. Den viktigste årsaken til at han har vært så suveren er selvfølgelig at han er rask, men når han har vært god så lenge, og overlegen år etter år, da handler også mye om at han er en smart fyr, sier Gulbrandsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det at 33-åringen så sjelden bryter et løp, vitner om en fører som bare tar kalkulerte sjanser.

- Han kjører veldig taktisk når han ikke vinne fartsprøver og han kjenner bilen sin veldig godt og behandler den fornuftig.

Loeb vant ikke overraskende den første VM-runden i Monte Carlo, og har dermed allerede overtaket på konkurrentene. Det at han sjelden er halsende etter gjør at han ikke må presse på og kjøre på grensa.

- Han slipper å ta så store sjanser som de andre må, siden han kjører så bra og bilen er så solid. Jeg kjenner ham ikke personlig, men det er åpenbart at han også har en enormt bra psyke og han lar seg ikke påvirke av noe, sier Gulbrandsen.

Som Schumi

Suksessen sitter mellom ørene

Bak enhver sterk mann, står en sterk kvinne, heter det. Og bak en verdensfører står et stor team. Det er også en av grunnene til Loebs suksess.

- Han har et velfungerende team som gjør alt riktig, men jeg tror sjåføren betyr mer enn folk tror. Ferrari var for eksempel et middelmådig Formel 1-lag før Michael Schumacher kom. Så startet han å bygge opp laget. Det er førerne som motiverer folkene rundt seg.

Schumi vant sju VM-titler og Atle Gulbrandsen tror Loeb fort kan gjøre det samme.

- Når han gir seg vil han ha knust absolutt alle rekorder og være tidenes rallyfører. Han kan fort kopiere Schumacher.

Franskmannen fikk i fjor prøve seg i en Formel 1-bil, men det var bare for moro skyld. Selv om det ikke er noe tvil om motorsporttalentet, blir han neppe å finne i Formel 1-sirkuset.

- Men det kan hende han starter å kjøre Le Mans. Han sier det er konkurranse som driver ham, så hvis han fortsetter å være helt suveren i rally kan han fort finne på noe annet, sier NRK-eksperten.

Tung karrierestart

Sébastien Loeb vant sin første WRC-runde i Tyskland i 2002, som 28-åring. Med tanke på talentet franskmannen hadde tok det lang tid før han slo gjennom i WRC-sirkuset.

- I motsetning til mange andre hadde han ikke gokart-bakgrunn, så han startet å kjøre først da han fikk lappen. I starten hadde han ikke penger, så det tok litt tid. Han brukte mange år på å vise seg fram og var godt voksen da han slo gjennom.

Tror du Petter Solberg kan ta opp kampen med Loeb når han får den nye bilen sin?

- Ja, det håper og tror jeg. For denne gangen får han en helt ny bil. Subaru-sjef David Richards sier den er knallbra, men han kan jo ikke si noe annet. For Subaru har kniven på strupen nå.

- Hvis de ikke lykkes nå må de enten få et annet selskap til å bygge bilene eller så kommer de til å trekke seg fra WRC.

Petter Solberg mener Sébastien Loeb vil være tidenes største rallyfører hvis han vinner VM også i år. Les intervjuet med Subaru-føreren i Dagbladets papiravis.

DEN FØRSTE TRIUMFEN: Loeb vant sin første VM-runde i Tyskland i 2002.
SJELDEN SEIER: Sébastian Loeb er den eneste ikke-nordiske mannen som har vunnet svenskerallyet. Marcus Grønholm og Petter Solberg gratulerer hverandre med pallplassene og bøyer seg for franskmannen.
FEM PÅ RAD? Sébastien Loeb har fire VM-titler på rad. Når blir rekka brutt?
MYE UNDER HJELMEN: Franskmannen lar seg sjelden stresse og kjører veldig smart.
PÅ NORSK SNØ: Loeb i skogene utenfor Hamar under fjorårets Rally Norway. Der kjørte han ut - noe han sjelden gjør.