Sulten på suksess

Petter Solberg har vunnet 152 fartsprøver i rally i løpet av hele VM-karrieren. Ingen av dem her i Argentina, hvor han i helga kjører for femte år på rad.

CARLOS PAZ (Dagbladet): I tillegg til i Japan - som i år debuterer som VM-løp - er det bare i Argentina og Tyskland at den regjerende verdensmesteren aldri har kjørt fortest av alle på en eneste fartsprøve blant de 16 løpene som står på årets VM-kalender.

-  Hmm, det visste jeg ikke og det er veldig interessant. For egentlig er det litt rart, med tanke på at det er et grusløp, sier Petter Solberg når Dagbladet konfronterer ham med det ubestridelige faktum.

Han har en teori om hvorfor han aldri har kjørt fra konkurrentene i VM-runden i Sør-Amerikas nest største land.

Frykter sistedagen

-  Det er et veldig spesielt løp, hvor forholdene skifter nesten hele tida. Derfor er det nesten alltid de med lengst erfaring som vinner dette løpet, sier Petter Solberg til Dagbladet.

Han peker på at veiene brått skifter fra bredt til smalt, og at det som regel blir veldig sporete i veien, noe som gjør at det er lett å bli hektet fast.

-  Spesielt den siste dagen blir tøff. Da er det som regel gjørmete, tåkete, og det kan være is noen steder på morgenen. Alt kan skje der, og ingenting er avgjort før man er helskinnet igjennom.

Betydningen av rutine gjør at Petter i år er blant de største favorittene. Av de som starter i den grommeste VM-klassen i natt er Spydeberg-ekspressen nemlig blant de mest erfarne førerne.

Uttalt mål

Dette blir den regjerende verdensmesterens 67. VM-start - et antall som bare slås av finnene Harri Rovanperä (82 løp) og Marcus Grönholm (89 løp) og superveteranen Carlos Sainz fra Spania (186 løp).

En av Petters mange målsettinger er nettopp å kunne slå seg på brystet og si at han har vunnet fartsprøver i alle VM-rundene. Lysten på å «fyre» blir derfor ikke mindre når han får vite at han ikke har vært raskest på noen av de rundt 100 fartsprøvene han har kjørt her de siste fire åra.

Uten toppspeed har den regjerende verdensmesteren likevel klart seg bra hvert år han har kjørt i fjellene rundt arrangørbyen Cordoba:

I fjor ble han nummer fem totalt, i 2002 kom han på andreplass, i 2001 ble han nummer fem og i 2000 havnet han på sjetteplass som tredjefører i Ford, bak Colin McRae og Carlos Sainz.

Subarus statistikk her gir også grunn til mer optimisme:

Richards Burns kjørte inn til andreplass i blå bil i 2001, samme person vant i 2000. I 1999 gikk finske Juha Kankkunen helt til topps i en Subaru.

Flest fartsprøver

Petters toppfart i år taler også for fortsatt suksess for den japanske bilfabrikanten. Petter er den føreren som har vunnet flest fartsprøver av alle i VM i år, med 39. Nærmest følger VM-leder Sebastien Loeb (Citroën) med 31 og Peugeots Marcus Grönholm med 29.

I fjorårets gullsesong var Petter raskest 48 ganger, et antall han er i ferd med å slå selv om årets VM bare er halvveis. Løpet her i Argentina er det åttende av totalt 16 på kalenderen.

SULTEN MESTER: Petter Solberg håper å gå helt til topps i Rally Argentina, men vet at det blir tøft. I går kveld ladet han opp med to velsmakende biffer.