DET går an å se den nordlige publikumssuksessen Arctic Race som et avgjørende bevis på framgangen i norsk sykkelsport, men fortsatt er det inntektene til dette arrangementet som tegner den mest spennende framtida. Rett før start inngikk Knut-Eirik Dybdal og de andre lokale entusiastene fra eventyret Andørja en ny 3-års avtale med Statoil, samtidig som sjømatnæringen blir en stadig viktigere aktør bak dette største hjemlige rittet.
Det er ikke mange uker siden det samme Statoil var tilbakeholdende med å støtte Thor Hushovds drøm om å etablere et eget norsk sykkellag med Tour de France-format. Foreløpig gjelder det altså andre regler for en satsing med tydelig nordnorsk profil, og det er fint:
•• En bevisst profilering av den nasjonale sykkelsporten er nødvendig for å lage et solid fundament for videre framgang.
Da vil mye dreie seg om geografi, olje og fisk.
KONJUNKTURENE antyder at landskap og fisk over tid blir aller viktigst av disse tre faktorene. To av tre store norske ritt er da også spektakulære:
•• TV-bildene fra omgivelsene til Tour des Fjords og Arctic Race er i seg selv en opplevelse.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger