«Super Bowl-vinneren er allerede klar: Selskaper som håver inn penger på sex-appell»

Reklame-kritikk.

(Dagbladet): SuperBowl XLIX spilles natt til mandag og i årets match er det Seattle Seahawks og New England Patriots som måler krefter.

Men Super Bowl er mye mer enn bare elleve mot elleve på gressmatta. Det ligger ekstreme summer i reklame og show rundt årets begivenhet i amerikansk fotball. 30 sekunder tv-reklame koster 35,4 millioner kroner.

Såkalte Super Bowl-reklamer er allerede blitt fjernet før kampen spilles - og gjennom nettstedet USA Today kommer det klager om for mye fokus på sex. «Super Bowl-vinneren er allerede klar: Selskaper som håver inn penger på sex-appell», skriver USA Today.

Ikke på norsk tv Men reklamene som får mye oppmerksomhet underveis i kampen, får vi ikke se dem på norsk tv.

- De amerikanske reklamene har vi ikke rettigheter eller mulighet å sende. Vi har forsøkt å få tak i dem på egen kanal, men det har ikke vært mulig å få den rettigheten, forklarer pressesjef hos Viasat, Øystein Hygen Christensen til Dagbladet.

SENDER SUPER BOWL: Viasat og pressesjef Øystein Hygen Christensen. Foto: Viasat
SENDER SUPER BOWL: Viasat og pressesjef Øystein Hygen Christensen. Foto: Viasat Vis mer

Under kampen blir det vanlig norsk reklame på Viasat 4 - mens du kan se sendingen reklamefritt på Viasat Sport.

Christensen gleder seg til å følge med underveis:

- Det er et vanvittig trykk når det kommer til reklamer under Super Bowl, og det er perfekt å se reklamene sammen med selve kampen. Det er mange budskap som skal ut - og de går ulikt ut til forskjellige steder i USA. Selskapene som kjøper plass prøver å komme med smutthull for å nå gjennom med sine budskaper, sier Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tjener mye Men enkelte selskaper får mer kritikk enn andre.

Selskapet PUSH Marketing and Promotions er et agentbyrå som anslår det er 5000 modeller som jobber på forskjellige steder i forbindelse med Super Bowl. Dette genererer nærmere 40 millioner kroner, ifølge tall fra USA Today.

- Det er så mange som prøver å tjene noe på dette. Flere og flere vil knytte et navn opp mot idretten, sier Aron Mezo, eieren av PEM Models.

Ifølge Jason Jantzen, markedskonsulent i Phoenix Marketing Associates, presses selskaper til å spille mer på seksualitet for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

- Se bare på alle disse Super Bowl-festene, der attraktive kvinner blir håndplukket, sier Jantzen.

- Det er så mye konkurranse på markedet og en måte å vise seg fram på er å ha en stor fest under den største begivenheten i verden, sier Jantzen.

Flere amerikanske Super Bowl-reklamer er allerede blitt bannlyst og fjernet i god tid før selve kampen. Domeneselskapet GoDaddy måtte fjerne sin reklame på grunn reaksjoner fra dyrevernorganisasjoner.

I fjor ble en reklame med Scarlett Johansson fjernet.

Kritikk Ifølge USA Today er bruken av modeller tre ganger høyere nå enn i 2008.

Susan Berman, adm. dir. i stiftelsen Fresh Start Women er kritisk til utviklingen.

- Å selge sex gjennom reklamer kan føre til en forestilling om at folk faktisk vil gå ut og kjøpe sex. Dette er noe samfunnet må være oppmerksomme på, sier Berman.

En av reklamensnuttene som har fått mest oppmerksomhet er Carl's Jr som reklamerer for hamburgere. I videoen spaserer en lettkledd Charlotte McKinney som ifølge eget utsagn er veldig glad i naturlige hamburgere.

Også realitykjendisen Kim Kardashian er hentet inn for å utgjøre en humoristisk video for T-Mobile.

I år er det Idina Menzel som skal synge den amerikanske nasjonalsangen. Det er artistene Katy Perry og Lenny Kravitz som står for pauseunderholdningen.

Super Bowl XLIX: Seattle Seahawks - New England Patriots starter klokka 00:30 natt til mandag. Viasat 4 sender kampen i Norge.