RIVALER: Sverige og Norge er rivaler i skisporet. Her ved Finn Hågen Krogh som spurter inn til seier. Tidligere har det også vært bråk om hvilke sponsorer nasjonene har. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
RIVALER: Sverige og Norge er rivaler i skisporet. Her ved Finn Hågen Krogh som spurter inn til seier. Tidligere har det også vært bråk om hvilke sponsorer nasjonene har. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Coca-Cola sponser alpinlandslaget:

Svenskene ler av norsk ski-sponsor: - Dette er stein i glasshus

I 2014: Norge slaktet svensk McDonald’s-avtale. I 2017: Norge får avtale med Coca-Cola.

(Dagbladet): I går sendte Norges Skiforbund ut pressemelding om at alpinlandslaget har fått Coca-Cola som ny sponsor.

- En solid markevare, sier Claus Ryste, sportssjef for alpinistene, til Dagbladet.

For tre år siden ble det nærmest ramaskrik i skimiljøet da det svenske skiforbundet skrev under en avtale med McDonald's.

Spesielt sponsorsjef for det norske langrennslandslaget, Bernt Halvard Olderskog, reagerte:

- Vi ville aldri bli forbundet med McDonald’s på den måten, uansett hvor mye de hadde betalt, sa Olderskog til Expressen.

ALPINT: Sportssjef i alpint, Claus Ryste. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
ALPINT: Sportssjef i alpint, Claus Ryste. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Til Dagbladet utdypet han:

- Vi er veldig bevisst på vårt image og hva vi knytter oss opp mot. Alt det vi omgir oss med, og det vi foretar oss, prestasjoner og spiser, er med på å forme hvordan vi blir oppfattet av det norske folk. Vi ønsker å ha en positivt og sunt image, da blir det feil å knytte seg opp mot McDonald’s, sa Olderskog til Dagbladet.

- Stein i glasshus

I dag ønsker ikke Olderskog å kommentere den nye sponsoren til alpintlandslaget, som også er en del av Norges Skiforbund, som dermed han selv er en del av via langrennslandslaget.

- Jeg har stor respekt for alpint sitt sponsorarbeid. Jeg takker nei til å kommentere enkeltsaker, sier Olderskog.

Kritikken provoserte uansett svenskene tilbake i 2014. Og nå ler de litt av den nye norske avtalen.

- Jeg sleit med å forstå kritikken. Og det endte faktisk med at vi fikk en unnskyldning fra Norges Skiforbund, sier Johan Sares, svensk landslagssjef, til Expressen.

NORSK LEDER: Bernt Halvard Olderskog er kommersiell leder i skiforbundet.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
NORSK LEDER: Bernt Halvard Olderskog er kommersiell leder i skiforbundet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

- Man skal ikke kaste stein i glasshus, sier Sares videre.

Alpintsjef Ryste har ignen problemer med at Coca-Cola nå blir en samarbeidspartner.

Ikke problematisk

- Hvorfor Coca-Cola, Ryste?

- Sterk merkevare og en profesjonell sponsor. De har vært i idretten i mange år og er et profesjonelt selskap. Dette vil styrke merkevaren vår, sier Ryste.

- Gir avtalen dere noen umiddelbar effekt?

- Det er et langsiktig løp. Det er ikke gratis, og det er et stort potensial i avtalen.

- Noen utøvere har Red Bull som privat sponsor. Hvordan fungerer dette med Cola-samarbeid?

SVENSK SJEF: Sveriges langrennssjef Johan Sares.
Foto: Jessica Gow / TT
SVENSK SJEF: Sveriges langrennssjef Johan Sares. Foto: Jessica Gow / TT Vis mer

- Det er sånn at Cola vil være lagsponsor. Og hovedproduktet vi skal promotere for Cola er for eksempel Cola Zero - det er ulike kategorier. Vi er vant til å finne løsninger.

- Så det vil ikke være aktuelt å nekte utøverne å være sponset av Red Bull i framtida eller noe krav fra Coca-Cola?

- Det blir bare spekulasjoner. Vi har hatt diskusjoner om dette før avtalen ble signert. Verden forandrer seg alltid, det viser erfaringene.

- Cola-Cola er ikke kjent for å være sunt for kroppen. Har dere gjort noen vurderinger før dere signerte avtalen?

- Nå vil det være Cola Zero vi hovedsaklig skal promotere. Cola tar et miljøansvar og er i front når det gjelder både utvikling av flasker og innsamlinger. Det er mye større helhet enn den enkle varianten og vi føler oss komfortable med den sponsoren, sier Ryste.

Leskedrikken har vært samarbeidspartner for de Olympiske Leker siden 1928.