Svenskenes nye smøreglis setter Norge i skyggen

- De får nyte det så lenge det varer.

(Dagbladet): Den norske smøretraileren, prydet med krigerportretter av Petter Northug & co, har siden 2009 ruvet i terrenget ved siden av konkurrentenes mer beskjedne trailere og containere.

Men nå er ikke Norge lenger den største gutten i gata.

Svenskene har investert i en ny smøretrailer, som overgår den norske både i størrelse og kapasitet. Den debuterer i Tour de Ski i slutten av måneden - og i den svenske leiren er gleden over «superbussen» stor.

- Den føles utrolig mye større enn den gamle, sier Marcus Hellner til Expressen.

- Helt utrolig deilig. Ikke bare for smøreteamet, det blir en forbedring for hele laget. En ny injeksjon, sier smøresjef Urban Nilsson.

Toetasjers trailer neste år
Svenskenes stolthet har en gulvflate på 70 kvadratmeter, med 12 arbeidsplasser tilgjengelig for smørerne. Til sammenligning har Norge «bare» 60 kvadratmeter og 10 arbeidsplasser å boltre seg på.

Rundt 1000 par ski får plass i den nye traileren til Sverige.

NEST STØRST: Norge har en gedigen smøretrailer, men svenskene kan skilte med en enda større...
Foto: Erik Johansen / Scanpix
NEST STØRST: Norge har en gedigen smøretrailer, men svenskene kan skilte med en enda større... Foto: Erik Johansen / Scanpix Vis mer

Norges smøresjef Knut Nystad ber svenskene suge på karamellen mens de kan.

- De får nyte det så lenge det varer å ha den største traileren. Det kan hende det ikke varer så lenge. Plutselig kommer det et angrep fra vår side, sier han med et smil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nystad sikter til at Norge har planlagt en ny og større trailer neste sesong. Den skal etter planen ha to etasjer, der 2. etasjen blir hydraulisk.

- Den kjører man opp og ned. Det jobbes med et skoboks-prinsipp, røpet Dag Nordvik i Specialkarosser AB til TV 2 sist vinter. Det er de som bygger den nye traileren.

Gratulerer svenskene
Men enn så lenge kan altså svenskene skilte med å være størst på smørefronten - om enn ikke best.

- Heldigvis skal det mer til enn bare en buss - du skal ha dyktige folk også. Sverige har flinke smørere, som har vært uheldige til tider. Men det er bare bra med konkurranse. Vi er avhengige av at svenske smørere og laget presterer. Vi er ikke redd konkurranse, vi sier ja takk og velkommen. Jeg gleder meg til ta traileren nærmere i øyensyn, sier Nystad.

Enn så lenge har han bare sett bilder av det svenske smøregliset.

FÅR NY TRAILER NESTE SESONG: Smøresjef Knut Nystad og resten av det norske smøreteamet kan glede seg til en ny og forbedret trailer neste sesong. 
Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
FÅR NY TRAILER NESTE SESONG: Smøresjef Knut Nystad og resten av det norske smøreteamet kan glede seg til en ny og forbedret trailer neste sesong. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix Vis mer

- Men jeg tar av meg hatten og gratulerer. Det er helt topp at de har fått en ny smørebuss. Det gjør at de er i bedre stand til å ta vare på helsa til smørerne enn de var før. Dette er bra for hele fagfeltet, sier han.

Det er enorm forskjell på ressursene til de ulike nasjonene i langrenn. Norge og Sverige har alltid ligget i front. Nå ser Nystad tegn til at flere og flere melder seg på.

- Det er bra å se at sveitserne har fulgt etter med smørebuss, og tyskerne følger etter. Det er også rykter om at Finland, Italia og Russland kommer med smørebusser. Smørerne har opp gjennom årene jobbet under kummerlige forhold, og det er viktig at den gruppa blir tatt vare på. Vi er en liten familie, uansett hvilken farge vi har på passet, sier Nystad.

Han understreker at han er godt fornøyd med smøretraileren Norge har hatt siden 2009.

- Den er veldig bra. Vi har god ventilasjon, og kan bytte lufta omtrent hvert femte minutt. Og ikke minst gir den forutsigbarhet i vårt arbeidsmiljø. Kontinuitet gir økt kunnskap og dermed resultater. Det betyr at sjansen for å drite seg ut blir mindre. Men det å ha en fancy trailer er ingen garanti for å lykkes - det skal fortsatt jobbes steinhardt, sier Knut Nystad.