BRUKER IKKE SKIVEBREMSER: Team Sky har testet ut skivebremser i sykkelfeltet, men på de norske landslagene bruker man fortsatt tradisjonelle bremsesystemer. Her er Lars Petter Nordhaug i samtale med landsslagssjef Stig Kristiansen. FOTO: Vidar Ruud, NTB/Scanpix
BRUKER IKKE SKIVEBREMSER: Team Sky har testet ut skivebremser i sykkelfeltet, men på de norske landslagene bruker man fortsatt tradisjonelle bremsesystemer. Her er Lars Petter Nordhaug i samtale med landsslagssjef Stig Kristiansen. FOTO: Vidar Ruud, NTB/ScanpixVis mer

Sykkel-Norge delt i synet på skivebremser

- Jeg ser ingen fordeler ved de gamle bremsene, sier terrengsyklist.

(procycling.no): «De er som macheter», skrev Fran Ventoso skrev i et flammende innlegg fra sykesenga etter selv å ha blitt kuttet stygt skivebremser under Paris-Roubaix.

Her beskriver han Nikolas Maes som havnet i samme ambulanse kort tid etter:

- Det er et dypt kutt i kneet hans, laget av en annen rytters skive, en av de 32 i hovedfeltet. Et spørsmål som uunngåelige og instinktivt presser seg fram i hodet: Hva skjer når 398 skiver blir del av rittet der 198 ryttere gir alt i posisjoneringskampen? spurte Movistar-rytteren via sitt innlegg på Facebook, onsdag.

Les hele innlegget her!

Det fikk debatten til å rase i går, og som procycling.no avslørte: På ubestemt tid er det ikke lenger lov å benytte seg av det innovative bremsesystemet i hovedfeltet.
 
Gikk tilbake på beslutningen Testingen startet i fjor, og var egentlig ment å fortsette under hele 2016-sesongen.

Team Sky brukte dem blant annet under Danmark rundt og ENECO Tour.

- Rytterne som brukte det var veldig fornøyd, har Gabriel Rasch uttalt.

Etter debatt og testing i fjor, åpnet utstyrskomiteen i UCI, der Harald Tiedemann Hansen er blant medlemmene, opp for å utvide ordningen.

Den samme komiteen så nå ingen annen mulighet enn å trekke initiativet tilbake.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det var ikke pent det som skjedde, og det er beklagelig at det gikk så hardt utover Ventoso. Jeg tror likevel ikke at slike hendelser kommer til å stanse inntoget av skivebremsene. Den nyvinningen tror jeg ikke vi kommer utenom. Men vi er nå enige om at vi stanser testingen og tar en pause. Det kan være at vi må finne et deksel som gjør at de beskytter utøverne bedre, sier Tiedemann Hansen til procycling.no.

To av 25 lag på skivebremser Det nederlandske prokontilaget Roompot-Oranje har, sammen med Lampre-Merida, ledet an i utstyrsutviklingen på landeveien i 2016-sesongen.

Laget har montert SRAM HydroRs hydrauliske skivebremser på alle syklene, og sto for halvparten av skivene på starten av Paris-Robuaix.

Nå må utstyret fjernes igjen.

- Enten må vi si nei: Det blir aldri skivebremser innenfor landeveissyklingen. Eller vi må erkjenne at alle idretter trenger innovasjon. Både i terrengsykling og i cyclocross har skivebremser fungert utmerket. Derfor har vi også valgt å kjøre tester for å få en grundig evaluering. Ulykker kan skje, og det er en del av sykkelsporten. For å teste det skikkelig ut, er vi likevel nødt til å prøve oss fram på toppnivået innenfor sykkelsporten. Vi kan ikke la to og to ryttere kjøre ved siden av hverandre og spørre om det gikk bra etterpå.

- Hadde aldri byttet tilbake Også i Sykkel-Norge eksisterer vidt forskjellige meninger om skivebremsene.

Ole Christian Fagerli er tidligere norgesmester i terreng, rundbane. Han var selv skeptisk til nyvinningen da han startet karrieren i 2003.

- Jeg tror jeg byttet over til skivebremser i 2005. To år tidligere, da jeg startet, var det vel fortsatt litt på vippen om man kjørte med vanlig V-brems eller skivebrems.

- Ville du ha gått tilbake til V-brems nå?

- Er du gæren? Jeg ser ingen fordeler ved å bruke de gamle bremsene.

- Hva er fordelene ved skivebremser?

- De bremser mye bedre, og det gjelder all slags vær. Selv om du skulle få kast i hjulet, vil ikke det gå utover bremsene. Det skal litt mer til å ødelegge skiva når du benytter skivebremser.

Skivebremser i Birken Fagerli forteller at argumentene i terrengsykkelmijøet lignet på det man diskuterer langs landeveien i 2016.

- Det var diskusjoner om hva som skjer ved velt og slike ting. Det er nok litt annerledes i terrenget, mens man har større felt i store deler av rittet lands landeveien, mener Fagerli.

- Oppstår det dype kutt og skader hos dere?

- Nei, egentlig ikke. Jeg tror debatten blant landeveissyklistene handler vel så mye om skepsis mot et nytt produkt. Det er mange ting man kan kutte seg opp på med en sykkel. Jeg tror heller ikke problemene knyttet til biler og motorsykler i feltet gir mindre hodebry enn skivebremser.

Hos Bjørn Myhre Sport i Krokstadelva klargjøres sykler med skivebremser daglig til ivrige amatørsyklister. Det eksisterer intet forbud mot bruk av skivebremser på dette nivået.

Det mener mekaniker og hobbysyklist Terje Kolbjørnsen er bra:

- Jeg kan ikke se noe negativt med skivebremser i det hele tatt. Det vi var redde for var om harde oppbremsinger ville øke muligheten for å lage velt. Dimensjonen på skiva er nesten den samme på en vanlig V-brems. Den store forskjellen er at du bruker mindre kraft på å bremse. For landeveissyklistene vil dette være en fordel i for eksempel lange utforkjøringer. Da kan du sitte og kose deg og ha langt mer kontroll enn med vanlige bremser, mener mekanikeren hos Bjørn Myhre Sport.

Kollega Frode Laksholm forteller at de selger mye av både Scott og Cannondale-modeller med skivebremser til mosjonister.

- Vi ser en klar økning på det området, men det har like mye med geometri som med skivebremsene.

Laksholm tror heller ikke at skivebremsene er noen versting i utstyrsutviklingen.

- I terrengsykkelverden har det vært skivebremser i mange år. Det er rett og slett et bedre bremsesystem. Folk vil uansett havne i grøfta, og det vil skje ulykker. Med skivebremser kan man i hvert fall stanse opp før det skjer. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å sykle uten skivebremser i terrenget, forteller han.

Har ikke skivebeskytter Terrengsyklistene er altså utdelt positive, mens det fortsatt eksisterer stor grad av skepsis på landeveien.

GÅR ALDRI TILBAKE: Den norske terrengeliten har kjørt med skivebremser i mer enn 10 år. Her representert ved Ole Christian Fagerli. FOTO: Geir Olsen, NTB/Scanpix
GÅR ALDRI TILBAKE: Den norske terrengeliten har kjørt med skivebremser i mer enn 10 år. Her representert ved Ole Christian Fagerli. FOTO: Geir Olsen, NTB/Scanpix Vis mer

Selvsagt er det forskjell på stilartene innenfor sykkelsporten. Ustyrsbehovet vil også variere.

Fagerli kan huske å ha sett enkelte endurosyklister med en beskyttelse over bremseskiven, men mener mer det det greier seg om en gimmick.

- Det er vel mest for å få det til å ligne litt på motocross. Det er veldig få som dekker til skivebremsen i terrenget, slev om vi kjører med mye større skiver enn på landeveien. Det blir rett og slett for mye gjørme.

Landslagssjef: - Blir skikkelig sinna Da vi snakket med landslagssjef Stig Kristiansen om skivebremser i fjor høst hadde han noen interessante poenger.

Det første han svarte var:

- Det er åpenbart at det er en industri med penger som står bak dette. Det er vel det første jeg tenker.

- Ser du noen utfordringer ved dette?

- Skarpe kanter i velt, var det første han påpekte den gangen.

Ikke mye har endret seg siden, rent bortsett fra at de første skadene når har kommet til overflaten. Og at frikortet til å eksperimentere med skivebremsene, nå er trukket tilbake.

- Jeg blir skikkelig sinna innvendig. Det har ikke manglet på advarsler med disse skivebremsene. Jeg er ikke imot teknologien, men det provoserer meg at det må en skade til, om det dreier seg om dette, motorsykler eller andre ting, før man setter seg ned og finner en måte å løse det på, sier Kristiansen opprørt.

Han er fremdeles i tvil om nødvendigheten av produktet.

- Jeg opplever ikke mangel på bremsekraft som et problem. Det er mer feelingen på bremsningen det dreier seg om. Uansett må det være trygt før man bytter ut noe som åpenbart fungerer fra før av. For meg blir det spesielt å teste det i et felt på 200 mann hvor muligheten for å oppnå skader er på sitt aller høyeste, sier Kristiansen som foreløpig ikke har vært borti skivebremser på landslagsoppdrag.

- Men jeg så et par ryttere som hadde det her nede i ZLM Tour. Før det kom beskjed om at de ikke skulle brukes, legger han ti.

Usikkerhet rundt bruk av forskjellige bremser Konfrontert med kritikken fra landslagssjefen står Tiedemann Hansen fast på at prosessen som ble påbegynt av UCI i løpet av fjoårssesongen var grundig nok.

- Jeg kan forstå at det blir stilt spørsmål om vi burde ha sett faresignalene tidligere. Vi hadde et møte i oktober etter at vi gjennomførte testingen i fjor. Vi hentet inn tilbakemelding fra en rekke ryttere og leste artikler om utfordringene. Det var ingenting der som tydet på at det ville oppstå skader som denne. I den grad vi fikk tilbakemelding, som dreide seg om bekymring fra ryttere og ledere, gikk det på om hvordan det skulle gå når noen hadde skivebremser og andre ikke. Rytterne virket med likegyldige og ga uttrykk for at det var dekkene som ville være avgjørende for hvordan de stoppet opp.

Da UCI bestemte seg for å utvide testperioden med nok en sesong, kom det en uttalelse fra rytterorganisasjonen CPA.

- Det er ikke mulig å teste ny teknologi i WorldTour-ritt der rytterne kjemper til det siste for å vinne eller holde sin posisjon i gruppa. Hva kommer til å skje, når det uunngåelige skjer, og det blir full stans i gruppa med ryttere på to forskjellige bremsesystemer og teknologi? Det blir helt sikkert trøbbel, skrev CPA.

- Det er noe helt annet å teste det på landeveien. Det er først da du får testet det skikkelig i konkurranse. Jeg mener også proffsykling er rett arena. Dette er også nivået UCI regulerer. Men når det først har skjedde en ulykke som det dessverre gjorde under Paris-Roubaix, er vi nødt til å reagere raskt etter den konkrete hendelsen. Det er selvsagt veldig kjedelig for han det gikk utover. Det er likevel vanskelig å se for seg alle mulige scenarier og konsekvenser. Dette dreide seg heller ikke om en velt, man at han kom borti skiva og på en eller annen måte kuttet seg opp på den, sier Tiedemann Hansen.

En som traff rimelig godt med spådommen sin, var Cycling Weeklys utstyrsekspert, Oliver Bridgewood:

- Det vil skje en stygg ulykke og det vil bli forbudt, uttalte han til procycling.no i fjor høst.

Les saken her!

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!
 

TOK AFFÆRE: Harald Tiedemann Hansen er medlem i UCIs utstyrskomité. Nå vil de se på måter å trygge rytternes sikkerhet ved bruk av skivebremsene. FOTO: Vidar Ruud/NTB Scanpix
TOK AFFÆRE: Harald Tiedemann Hansen er medlem i UCIs utstyrskomité. Nå vil de se på måter å trygge rytternes sikkerhet ved bruk av skivebremsene. FOTO: Vidar Ruud/NTB Scanpix Vis mer