FORSLÅTT: Edvald Boasson Hagen veltet på nest siste runde  i Gamlebyen på vei ned fra Ekebergåsen. Det ville ødelagt sammenlagtseieren hans i Tour of Norway, men feltet ventet og ga ham en ærlig sjanse. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix.
FORSLÅTT: Edvald Boasson Hagen veltet på nest siste runde  i Gamlebyen på vei ned fra Ekebergåsen. Det ville ødelagt sammenlagtseieren hans i Tour of Norway, men feltet ventet og ga ham en ærlig sjanse. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix.Vis mer

Sykling Tour of Norway

Sykkeldramaet: Virkelig vakkert gjort mot Edvald

En perfekt start på VM-året

TOUR OF NORWAY er som den fine rekken av sykkelkonkurranser hos oss denne sommeren, ment som Norges-reklame. Så var det da også riktig vakkert rundt Oslo denne maidagen, men det aller vakreste var den sportsånden som gjestene viste ved å vente på hjemmefavoritten:

  • Det var toppidrett på sitt beste.

Og det var akkurat denne gesten vi trengte for å huske på hvor fin sport sykling er.

FOR Norge er en svært ung sykkelnasjon. Da Edvald Boasson Hagen ble 30 her om dagen, var det som om sykkeleventyret vårt akkkurat hadde begynt. Det var jo hans framgang som gjorde at Thor Hushovds verdensomfattende suksess ble mer enn en personlig greie.

Det har gått fort i svingene for norsk sykkelsport de siste årene. Så kjapt at det har vært vanskelig å henge med. Midt mellom alle de overraskende VM-medaljene, har det vært lett for oss utenfor å miste perspektivet; å tro at det med sykkel har vi nordmenn virkelig taket på.

I VM-ÅRET trenger du ikke gå lenger enn til de internasjonale rankinglistene for å skjønne at det ikke er sant. Der er Alexander Kristoff vår fremste som nummer 10, mens Edvald Boasson Hagen er nummer 59. Så må du ned til plass 121 for å finne fjorårets vinner av U-VM Kristoffer Halvorsen, før Sondre Holst Enger kommer som nummer 163.

I BAKKEN: Edvald Boasson Hagen veltet stygt en mil før mål, men fikk en ekstra sjanse av konkurrentene. Den sjeldne gesten løfter sportens anseelse. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt NTB Scanpix
I BAKKEN: Edvald Boasson Hagen veltet stygt en mil før mål, men fikk en ekstra sjanse av konkurrentene. Den sjeldne gesten løfter sportens anseelse. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt NTB Scanpix Vis mer

Blant jentene er Emile Moberg best på 52.plass med rutinerte Vita Heine nesten rett bak. Flere er det heller ikke her blant de 100 beste. Sånt ligner ikke på to solide landslag klar for å kjempe i teten av sporten i år framover:

  • Den norske framgangen har vært stor, men den er ikke blitt til en stabil internasjonal toppkultur.

Til det er nivået i sykling for høyt og vår nasjonale tradisjon fortsatt for spinkel.

DET er derfor vi trenger opplevelser som den i dag. Da viste kameratskapet i sporten seg fram på en helt annen måte enn den kalkulerende, indre loven blant rytterne som i årevis hindret avsløringen av svindlere som Lance Armstrong.

Det var stram justis også på dette feltet rett før passering siste gang foran Operaen, men denne gangen var gjaldet det en markering av hvordan ærlig sykkel skal bli avgjort:

  • De eldste rytterne i feltet så at Edvald Boasson Hagen veltet stygt på vei ned fra Ekebergåsen mot passeringen, og ga resten av feltet beskjed om å vente på hjemmefavoritten.

Det ga nordmannen sjansen til å bytte sykkel og spurte inn sammenlagtseieren i Tour of Norway en mil seinere, men mest av alt ga det oss muligheten til å forstå at sykling som idretter flest ikke kan sees i svart og hvitt.

Der sporten i tiår med rette har slitt med omdømmet, viste denne episoden nyansene og den gode medmenneskeligheten.

DESSUTEN fortalte denne sjeldne gesten hvilken respekt Edvald selv har gjort seg fortjent til gjennom et tiår som ærlig konkurrent. I beste fall er det en karriere som viser mot et toppresultat i VM i september.

I mellomtida kan dette kanskje hjelpe VM-arrangørene i deres siste bestrebelser for å få orden på budsjettet. Der viser sponsorsvikten nettopp hvor skjør norsk sykkelsport er på tross av all framgang. Vel har arrangørene vært maksimalt uheldige med nedgangen for oljeindustrien, men en sponsorinntekt på bare 25 millioner er lite for et VM. Det beløpet er bare vel tolv prosent av totalbudsjetter for mesterskapet.

DERFOR er VM som de andre store sykkelrittene avhengig av offentlig støtte. I Bergen utgjør den delen nesten 70 prosent.

Brukt med forstand er det en bra investering av fellesskapet. Det skjer for eksempel når staten går inn med ekstra midler i Ladies Tour of Norway som starter om en drøy uke, for å støtte den framgangen som endelig er på gang i internasjonal kvinnesykling.

Også det er på sikt et bidrag til en bedre kultur i syklingen, men der har sporten alltid det meste av ansvaret selv.

Det er derfor dette lille dramaet i Oslo endte så stort og så fint.