Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Sykkeleventyret startet på et gårdstun på Follebu

Nå vil tiåringene på Lillehammer bli som Edvald Boasson Hagen.

STJERNESKUDD: Edvald Boasson Hagen drev med terrengsykkel og langrenn til han ble 16. Da ble det litt mer alvor i moroa.Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
STJERNESKUDD: Edvald Boasson Hagen drev med terrengsykkel og langrenn til han ble 16. Da ble det litt mer alvor i moroa.Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

||| • Her kan du stemme på klubben i ditt hjerte!

(Dagbladet): Sykkelinteressen i Norge har eksplodert. 26 prosent av folket sier nå at de følger med på sykkel, mot 19 på samme tid i fjor. Flere og bedre profiler får æren for den markante interesseøkningen, og den nye stjerna på sykkelhimmelen heter Edvald Boasson Hagen. I VM-måneden september 2009 var Edvald Boasson Hagen oppslag i norske medier nærmere 2500 ganger.

Det er sånt som skjer når du vinner ni etappeseire, Tour of Britain og rykker opp til nummer seks på verdensrankingen i løpet av et år.

Fulgte etter storebror
Edvald Boasson Hagen hadde allerede sykkeldiltet etter storebroren i hele oppveksten da han fulgte fire år eldre Stian inn i den organiserte sporten.  De to Boasson-brødrene lekte seg på to hjul på gårdstunet på Follebu, og i skogene rundt. Det var terrengsykkel som gjaldt for Norges nye sykkelstjerne de første årene.

- Broren min hadde syklet en stund, og meldte seg inn i Lillehammer Cykle Klubb. Da fikk selvfølgelig jeg lyst til det også, forteller Edvald.

Sykleklubben ble stiftet midt på 70-tallet, men lå nede i mange år — som norsk sykkelsport generelt. Birkebeinerrittet fikk miljøet på fote igjen. En gjeng sykkelaktivister gjenreiste klubben av egeninteresse. Snart kom også 15- og 16-åringene, de ble flere og flere. Hovedfokuset var lokale terrengritt. Sånn var det også for Edvald og broren. I seks-syv år var det skogen som var tumleplassen. Terrengsykkel om sommeren, langrenn om vinteren. Men det skulle endre seg.

- Jeg gikk over til landevei da jeg var 16. Da sluttet jeg også med langrenn. Jeg hadde alltid brydd meg mest om syklinga, og da det begynte å gå utover resultatene å drive med begge deler så var valget enkelt. Satsingen på landeveis var bedre fra forbundets side, og etter hvert var det flere i klubben som syklet landevei. Miljøet var bedre, og det ble tett fulgt opp, sier Boasson Hagen.

image: Sykkeleventyret startet på et gårdstun på Follebu

Mest å takke genene for
En av dem som fulgte opp Edvald var Per Martin Gundersen. En av ildsjelene som var med på å gjenreise Lillehammer-klubben.

- Edvald har ikke så mye å takke oss for. Det har nok vært to-tre personer, trenere, som har betydd litt for den tidlige utviklingen. Men Edvald har skapt seg selv med de gode genene han har, og han har gjort det meste uten vår hjelp, sier Gundersen, som husker godt da Edvald begynte å bli med storebror på samlingene på nittitallet.

- Først og fremst har det alltid vært et veldig godt miljø i klubben, mener Boasson Hagen selv.

- Men jeg har fått mye støtte. De har lagt opp til alt som har vært av løp, og ga meg et veldig bra treningsmiljø. Det er flott at klubben fortsatt er ganske stor. Selv om jeg ikke har så mye nær kontakt med dem lenger, prøver jeg å stille opp av og til. Hvis jeg kan bidra til å holde interessen oppe er det veldig bra, sier Edvald.

Vokser i takt med Edvalds suksess
Og 22-åringen får mye av æren for at sykkelmiljøet på Lillehammer har vokst enda mer. I dag er det 300 medlemmer i klubben, der Per Martin Gundersen fortsatt holder i tømmene.

- I klubben har vi hatt et elitelag i snart tre år, og det begynner å komme litt på plass. Det har vært spesielt moro den siste sesongen. I aldersgruppa 13-16-år har vi en stor gjeng  som har vært veldig aktive, forteller han.

Og de unge rytterne ser opp til Edvald Boasson Hagen.

- Vi merker det på rekrutteringa. Her har vi unger helt ned i tiårsalderen som spør om å få trene landeveisritt. Selv om mange er for unge til å kjenne ham, så vet de at han er herfra. Det betyr mye, sier Gundersen.

I november reiser Edvald Boasson Hagen til Italia for å møte Kurt Asle Arvesen, Lasse Nordhaug og de andre kollegene i sitt nye sykkellag — storsatsende Team Sky. I Lillehammer er de spente på hva 2010 kan bringe for norsk sykkelsports nye stjerne.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media