SIER JA: Harald Tiedemann Hansen og Norges Cykleforbund sier ja til å støtte prosjektet om en velodrom på Sola. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
SIER JA: Harald Tiedemann Hansen og Norges Cykleforbund sier ja til å støtte prosjektet om en velodrom på Sola. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Sykkelforbundet sier ja til velodrom

Enstemmig vedtatt.

(procycling.no): Mandag ble velodromprosjektet på Sola godkjent av sykkelforbundet.

Det bekrefter sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen overfor procycling.no.

- Vi støtter prosjektet på Sola, og har sagt at vi gjerne vil samarbeide med Sola kommune med å realisere at det blir en velodrom der.

Flere prosesser venter
Sola Arena er tiltenkt som internasjonal konkurransearena for banesykling, med fasiliteter til å huse rundt 2000 tilskuere. Arenaen skal etter planen presenteres som et nasjonanlegg for banesykkel.

Nå starter en rekke prosesser. Først gjelder det å overbevise Idrettsforbundet.

- Vi må bearbeide prospektet som foreligger for å danne et best mulig grunnlag overfor Idrettsforbundet. De må se på det og fronte det overfor Kulturdepartementet dersom de velger å støtte det, sier Tiedemann Hansen til procycling.no.

- Har dere tro på at dette går gjennom hos både NIF og Kulturdepartementet?

- Vi er vel optimister. Vi mener at sykkel har fått lite utdeling av anleggsmidler over lang tid, og at det er på tide at sykkel får sin rettmessige del. Sykkel burde stå ganske langt fremme i køen.

Hvis alt går etter planen, håper sykkelforbundet å sette spaden i jorden i 2016, men innser at det er en optimistisk plan. Likevel har de altså et håp om å starte byggingen allerede neste år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Utrolig viktig
Ryttere som Mark Cavendish og Bradley Wiggins startet sykkelkarrieren på bane. Begge utviklet seg etter hvert til å bli verdensstjerner på landeveien.

Tiedemann Hansen er klar på hva en velodrom ville betydd for norsk sykkelsport.

- Det er utrolig viktig. Det gjør at vi kan utvikle utøverne våre videre og hevde oss på et høyere nivå. Vi har levert utrolige bra resultater med tanke på hvor liten sykkelnasjon vi er, men med en velodrom kan det bli enda bedre.

Prosjektet er et samarbeid mellom kommunene Sola, Stavanger, Sandnes og Randaberg. Den estimerte prisen på velodromen ligger på rundt 315 millioner.

Det enstemmige vedtaket om å støtte velodromdrømmen på Sola, kommer ikke til å negativ innvirkning på andre anleggsplaner, som for eksempel det i Asker.

- Vi har en anleggstrategi og ønsker oss anlegg på tre steder, i Midt-Norge, Vest-Norge og Asker. I Asker ønsker vi et nasjonalt kompetansesenter. Sola skal være en internasjonal arena, mens Asker skal være en arena der vi skal ha forbundskontor og treningskompetanse, avslutter en fornøyd Tiedemann Hansen.

Les om prosjektet: Velodrom i forbundets hender

Velodromer og Norge
Ikke siden velodromen på Dælenenga i Oslo ble revet i 1946 har Norge hatt en skikkelig helårsbane for banesyklistene. Denne banen ble revet etter bare 17 år. Etter rivingen ble Dælenenga isteden brukt til motorsport og speedway-konkurranser i drøyt 20 år.

I dag ligger det en kunstgressbane og en ishockeyhall på området i Grünerløkka bydel.

I forbindelse med sykkel-VM i Oslo i 1993 ble det bygget en midlertidig velodrom i Vikingskipet på Hamar. Der satte briten Greame Obree for øvrig ny timesrekord i juli samme år.

Rekorden sto i bare seks dager før landsmannen Chris Boardman slo den i franske Bordeaux. Velodromen i Vikingskipet sto til etter NM samme år før den ble revet. Både før og etter VM-velodromen har norske banesyklister måttet klare seg utendørs. Trondheim, Lillestrøm, Sandnes, Bergen og Levanger har hatt baner med mer eller mindre kort levetid.

I Levanger ble det arrangert både norske og nordiske mesterskap, mens en asfaltbane på Valle Hovin i Oslo ble tatt i bruk i 1977. Banen i hovedstaden var vertskap for mange NM før årtusenskiftet.

De tre siste norgesmesterskapene på bane er blitt arrangert utenlands. Næmere bestemt i Polen. Utendørsbanen Prestmovelodromen i Stjørdal var vertskap for NM i en årrekke før det.

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no.