VIL HA DENNE FOLKEFESTEN TIL NORGE: Tour de France til Norge 2022? Håpet lever fortsatt, men det første initiativet overfor arrangøren er fremdeles ikke tatt. Dette bildet er hentet fra Gran Départ i Yorkshire, England i 2014. AFP PHOTO / JEFF PACHOUD
VIL HA DENNE FOLKEFESTEN TIL NORGE: Tour de France til Norge 2022? Håpet lever fortsatt, men det første initiativet overfor arrangøren er fremdeles ikke tatt. Dette bildet er hentet fra Gran Départ i Yorkshire, England i 2014. AFP PHOTO / JEFF PACHOUDVis mer

Tour de France i Norge:

Sykkelpresidenten bekymret for det norske Tour de France-budet

Satt på vent etter dansk framgang.

(Dagbladet/procycling.no): Etter det Dagbladet og procycling.no kjenner til, skal det ha funnet sted samtaler mellom Oslo kommune og Statoil der en Tour de France-åpning i Norge ble diskutert.

Partene kom imidlertid aldri så langt at kommunen tok det første steget på veien mot et offisielt norsk bud.

Det vil være å sende et såkalt ’letter of intent’ som registrere Norges interesse for å huse et av verdens største idrettsarrangementer.

Etter det kilder forteller oss skyldes forsinkelsen usikkerhet knyttet til om ASO er beredt på å gi Norges Statoil-støttede søknad grønt lys allerede i 2022.

Det hviskes nemlig stadig høyere i korridorene om at det danske budet er i ferd med å vinne fram året i forveien, i 2021.

Avhenger av Statoils støtte

Tour de France har de siste årene hatt for vane å veksle mellom en hjemlig og internasjonal Gran Départ annethvert år.

Vendée-regionen har starten neste sommer, mens Brüssel har fått tilslaget i 2019. Følger man dette oppsettet, kan Norge risikere ikke å få tilslaget før 2023 eller 2025.

Det kan slå beina under feiringen av Statoils 50-årsjubileum bort (som samfaller med 2022), og uten finansiell støtte fra en aktør med signifikante, økonomiske muskler, vakler hele den norske Tour de France-drømmen.

SYKKELSPONSOR: Statoil er alt inne som sponsor i Arctic Race og aldersbestemte landslag hos Norges Cykleforbund. Kan selskapet også få BMC Racing og Tour de France hit i 2022? Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
SYKKELSPONSOR: Statoil er alt inne som sponsor i Arctic Race og aldersbestemte landslag hos Norges Cykleforbund. Kan selskapet også få BMC Racing og Tour de France hit i 2022? Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Vis mer

I sykkelmiljøene sitter man nå og tvinner tomler. Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen håper tvilen ryddes kjapt av veien og at man lander på å registrere interessen hos ASO:

- Norges bud inneholder en tung sponsor som ønsker å markere 50-årsjubileet sitt. Det vil veie tungt for en organisasjon som ASO. Det vil være litt utover normen om Danmark skulle få Gran Départ i 2021 og Norge i 2022. Det er uvanlig, men ikke umulig, sier Harald Tiedemann Hansen til procycling.no.

- Hvor lenge tåler vi at politikerne sitter på gjerdet i denne saken?

- Hvis vi skal få til dette, må det skje noe snart. Jeg mener en henvendelse til ASO om 2022 bør sendes omgående, ellers renner tiden ut. Det går an å registrere interessen og så heller vurdere økonomiske rammer og muligheter i etterkant av det. Sitter vi på gjerdet uten å foreta oss noe som helst, vil det uansett ikke skje noe.

Kan få napp i sitt 9. år

Danskene har jobbet med sitt bud siden høsten 2012. Dersom de skulle få tilslaget i 2021, vil det altså være hele ni år etter at arbeidet startet.

Tung finansiering, et spennende område når det gjelder rekruttering, sykkelsportens utbredelse og vakre omgivelser, er alle faktorer som kan dytte en avgjørelse i Norges favør.

ASO har i tillegg et godt forhold til den norske Regjeringen etter arbeidet med Arctic Race of Norway de siste fire årene.

I planene som foreligger for det norske budet ligger en åpning i Stavanger inne, samtidig som Oslo skal involveres mot slutten av oppholdet.

- Kan forsvares opp mot pengebruken i OL-søknadene

Forsinkelsen hos Oslo kommune gjør at Vestlandet fremdeles ikke har tatt aktiv part i planleggingen av den enorme idrettsbegivenheten.

ØNSKER Å HOLDE PROSESSEN IGANG: Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
ØNSKER Å HOLDE PROSESSEN IGANG: Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

- Hva tenker du om realismen i de norske Tour de France-planene, rittsjef i Tour des Fjords, Roy Hegreberg?

- Alt går jo. Det avgjørende punktet er om det finnes aktører som er villige til å putte så mange penger i potten. Ser man på kalkylene både for Düsseldorf og Danmark, må man nok langt over det med tanke på en utfordrende logistikk i Norge. Jeg tror man er nødt til å samkjøre store deler av landet for å få til dette, kanskje kan Sør-Norge som område få de til.

- Det dreier seg om mange penger; er dette den beste måten å bruke disse pengene på?

- Ser man på hvor mange nordmenn som drar til Tour de France, hvor stor oppslutning de norske rittene har og hvor mange turister som har tatt turen til Norge som en konsekvens av dette, så synes jeg det høres ut som en spennende tanke. Det er likevel en komplisert prosess og det kommer til å ta lang tid å få dette i stand. Kanskje hadde det vært enda bedre å putte ressursene i de tre norske etappeløpene vi alt har, og gjøre dem enda bedre? Tour de France er et av verdens største idrettsarrangementer, men når man ser at vi vurderer vinter-OL på rekke or rad, og alle pengene som brukes til de søknadene, så mener jeg det kan forsvare å bruke store penger på en Tour de France-åpning, også.

procycling.no har presentert informasjonen overfor Bård Glad Pedersen i Statoils kommunikasjonsavdeling. Han ønsker ikke å uttale noe mer enn han gjorde da procycling.no først presenterte planen for et norsk Tour de France-bud i 2022.

Den gangen uttalte han:

- Jeg tror det er mange i Statoil som håper at Tour de France skal komme til Norge.