BER OM REGELENDRING: Sykkelpresident Harald Tidemann Hansen, her utenfor sykehuset i Ponferrada, ber UCI om å innføre et strengere regelverk. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
BER OM REGELENDRING: Sykkelpresident Harald Tidemann Hansen, her utenfor sykehuset i Ponferrada, ber UCI om å innføre et strengere regelverk. Foto: Vidar Ruud / NTB ScanpixVis mer

Sykkelpresidenten ber UCI kreve bilbeltebruk

Etter den norske sjefens alvorlige skade.

Sykkel-Norge er fortsatt preget etter at landslagstrener Stig Kristiansen pådro seg alvorlige skader under VM. Kristiansen brukte heldigvis sikkerhetsbelte da han mistet kontrollen over den norske servicebilen under søndagens landeveisritt i Ponferrada.

Landslagstreneren pådro seg hofteskålbrudd, brudd i beinet og flere ribbeinsbrudd.

Tekniker Tommy Josefsen pådro seg brudd i begge beina og i armen i den samme ulykken hvor også en kroatisk sykkelleder var med i den norske servicebilen.

En ambulansefly reiste tirsdag til Spania for å hente den skadde norske sykkelduoen hjem.

- Ifølge meldingene jeg har fått, virker de to klare og optimistiske. De er klar over (skade)omfanget, men har lagt det verste sjokket bak seg, sier sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen til NTB.

- Dette preger oss. Vi er ikke vant til så alvorlige skader på vårt personell. Norske leger skal sjekke skadeomfanget. Vi vil vite hva de norske legene sier, før vi går ut med hvor lenge Stig blir sykmeldt fra jobben som landslagstrener, sier sykkelpresidenten videre.

Kameraovervåking Kommunikasjon har vært en utfordring på sykehuset i Ponferrada, hvor få av legene behersker engelsk. Her hjemme jobber Hansen med en kravliste han vil legge fram overfor Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) for å bedre sikkerheten under sykkelritt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han har tre punkter som han mener må gjennomføres raskt:

• Kamera i bilene

• Gjennomføring av sikkerhetsanalyse

• Krav om bilbeltebruk

- Stig hadde heldigvis på seg bilbeltet, men mange bruker ikke bilbelte ettersom de ofte går ut og inn av bilen. Men det er ingen unnskyldning. Det er bare snakk om en vanesak. Det var akkurat den samme diskusjonen den gangen bilbelte ble påbudt. UCI må kreve at det brukes sikkerhetsbelte under ritt, sier sykkelpresidenten.

- Det er mange som bruker gopro-kameraer og lignende i idrett. Det må innføres i servicebilene, slik at vi lettere kan oppklare situasjoner som har oppstått. Med kameraer i bil kan en lettere dokumentere hva som er skjedd.

Ingen fritak - Alle arrangører bør gjøre en sikkerhetsanalyse. Det har vi innført på flere av våre turritt. En må i større grad vite hva som kan skje? Hvordan kan en bedre hindre ulykker? Hvor ligger risikoene, sier Hansen.

Selv sier han Norges Cykleforbund vil være knallharde hva gjelder beltebruk.

- Vi har ikke noe fritak for bruk av bilbelte. Forbundet og jeg skal være enda mer påpasselig på at det skal våre ha på seg, uansett. Ingen unnskyldninger, sier sykkelpresidenten.

(NTB)

ALVORLIG SKADET: Landslagstrener Stig Kristiansen (t.h.) var involvert i en bilulykke søndag. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
ALVORLIG SKADET: Landslagstrener Stig Kristiansen (t.h.) var involvert i en bilulykke søndag. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix Vis mer