Sykle mens du ser på OL

Tren sammen med Hilde og de andre langrennsløperne.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.
(Dagbladet.no): Søndag var det jaktstart og Hilde Gjermundshaug Pedersen måtte i ilden. Når GP trener, er det teknikk, styrke og ikke minst utholdenhet som er det viktigste.

I ordboken står det at utholdenhet er «en evne til å klare påkjenninger», og for å få god utholdenhet er det bare trening som gjelder.

- Men hvordan trener man egentlig best utholdenhet?

- Det er mange gode utholdenhetsaktiviteter, men for å få mest mulig ut av det, bør man velge aktiviteter hvor man bruker så mye som mulig av kroppen hele tiden. Det betyr i praksis at man prøver å bruke beina, samtidig som man bruker noe av overkroppen, sier helse- og treningsterapeut hos SATS og daglig leder av Dinkost.no, Halvor Lauvstad.

Aktiviteter Lauvstad anbefaler for å oppnå god utholdenhet er jogging, langrenn, roing, skøyter og sykkel.

- Orker mer

God utholdenhet er ikke bare godt for toppidrettsutøvere. Det hjelper også deg som er en vanlig mosjonist.

- Har man god utholdenhet får man mer overskudd både fysisk og mentalt. Hverdagslige gjøremål går lettere, slik at man har ork til å gjøre med enn bare det som er strengt nødvendig, sier Lauvstad.

HILDE GJERMUNDSHAUG PEDERSEN: Utholdenhet er sentralt når de norske damene går langrenn. Foto: SCANPIX
HILDE GJERMUNDSHAUG PEDERSEN: Utholdenhet er sentralt når de norske damene går langrenn. Foto: SCANPIX Vis mer

Under OL er det fort å bli sittende fast i sofaen. Det har Lauvstad løsningen på.

- Har du en spinning- eller ergometersykkel hjemme, kan du trene mens du ser på OL. Og mellom slagene kan du jo åpne utgangsdøren, og trene utendørs.

Bli med på konkurransen på Aktivlivsstil.no.