Taper millioner

Bjørn Dæhlie kan tape flere millioner på TV2s flause.

P>Bjørn Dæhlie ble mangemillionær da han solgte kleskolleksjonen sin til Odlo for et par år siden. Han fikk 12 millioner kroner rett i lomma, og i tillegg en provisjon av salget. Salget har så langt gått svært bra. Skiklærne hans selges nå i 15 land, og Odlo har datterselskap i viktige vinterland som USA, Frankrike, Tyskland og Sveits.

Men TV2s dokumentarprogram og påfølgende utenlandsk pressedekning kan nå koste Dæhlie dyrt.

- Det er klart viktig for Bjørn at Odlo har en bra omsetning under varemerket Bjørn Dæhlie. Store deler av hans inntekter er basert på salget av varemerket, sier produktansvarlig Bernt Lund i Odlo International ag, som styrer produksjonen av Bjørn Dæhlie-kolleksjonen fra Sveits.

Skikongen hadde i fjor en skattelignet inntekt på 4,4 millioner kroner, og en formue på 37,5 millioner.

Dårlig pr

Odlo-konsernet, med klesmerkene Odlo, Bjørn Dæhlie og Lasse Kjus, selger for over 750 millioner kroner årlig. I går var Dæhlie i Finland for å promotere sine klær.

I går skulle han presentere kleskolleksjonen sin i Levi, en småby utenfor Rovaniemi i Nord-Finland.

Det ble bare tull.

- Presentasjonen har vært planlagt i et halvt år. Men det eneste jeg har rukket i dag er å svare på spørsmål om doping, sier Dæhlie til Dagbladet.

Han lever i dag av sitt uplettede navn og rykte. Varen han selger bærer hans navn.

I land som Finland, Østerrike, Sveits og Italia er navnet hans blitt smusset til.

Dette vil ikke Bjørn kommentere selv, men han sier:

- Selv om det er voksent gjort av TV2 å gå ut med en uforbeholden unnskyldning er skaden, i alle fall i utlandet, delvis uopprettelig.

- Det er i hvert fall ikke noe pluss i markedsføringssammenheng i og med at vi er et norsk varemerke. Vi blir svekket i utlandet på samme måte som finske produkter ble det etter dopingavsløringene. Ikke all PR er god PR. Finland er verdens tredje-fjerde største langrennsmarked, sier Bernt Lund.

Da Dagbladet snakket med Lund på telefon, måtte han avbryte samtalen fordi Dæhlie var på tråden.

Lund bekrefter at Dæhlie har hatt en tung dag.

- Internasjonalt sitter konkurrenter nå og gosser seg, og toer sine hender. Det gjelder både idrettsutøvere og businessaktører. Vi satser likevel globalt med Bjørn Dæhlie-kolleksjonen. Vi har en brukbar vekst, og vokst siden vi gikk ut av Norge, sier Bernt Lund.

Satser på skiskyting

Odlo satser tungt på de norske skiskytterne, fordi de står stille på tv. Da sees logoen bedre.

- Odlo er en av våre viktigste partnere, og det er klart det kommer til å bli tøffe tak framover. Jeg tror ikke saken blir ferdig med en enkel beklagelse, sier generalsekretær Alf Koksvik i Skiskytterforbundet.

PR- og sponsorsjef Jacob Lund i DnB/Vital/Postbanken takker skjebnen for at legemiddelselskapet AstraZeneca tok vare på listene sine.

- Jeg tror skaden er gjenopprettelig i Norge, fordi det norske sponsormarkedet ikke vil vurdere norsk toppidrett som dopa. Her til lands er det TV2 som vil lide mest. Men hvis ikke TV2s dementi blir godt nok kjent i Europa, så vil imagen til Bjørn og merkevaren Odlo bli svertet i utlandet, sier Lund i DnB/Vital/Postbanken.

- Likevel er det mange i Norge som sier at det ikke er noe røyk uten ild. Det er litt jantelov og slikt som også går. Mange leser bare overskriftene i avisene, og sitter igjen med inntrykket av noe negativt. Men jeg tror det skal gå bra, sier Bernt Lund.

- Vi er veldig opptatt av barn og barnerekruttering. Det er sværtuheldig for Bjørn. Vi har startet barneskirenn i Davos og Estland, Bjørn er genuint opptatt av at barn skal komme seg ut og drive fysisk fostring, sier Lund i Odlo.

- Jeg har vært mistenkeliggjort i Norge og dopingdømt i utlandet i 48 timer, sier en oppgitt Dæhlie.