Tapetserte lommeboka?

FØR OL I Torino snakket sportssjef Finn Aamodt om at skøyeløperne skulle tapetsere pallen. Nå nådde ikke en eneste norsk løper noe i nærheten av den olympiske seierspallen. Men sannsynligvis tjente skøyteforbundet likevel godt. Takket være sponsorbrøleren de har inngått med Terra.

I kontrakten, som NRK avslørte i går kveld, går det fram at skøyeforbundet får ren cash for mediaoppslag. 50 000 for en helside i riksdekkende media eller TV-program med seertall over 450 000. Mindre reportasjer blir belønnet med 10 000 kroner.

AVTALEN ER like skandaløs og etisk forkastelig som den er farlig for idrettens renomè. Avsløringen av avtalen fratar skøyteforbundet all sin troverdighet. Uttalte Aamodt seg for å skaffe penger i kassa eller fordi han trodde på løpernes kapasitet da han var så offensiv med tapetkosten før OL? Kanskje var han ærlig optimist. Men det går også an å tro at klausulen i Terra-kontrakten var med på å spisse uttalelsene. Og slik tvil bør ikke idretten rammes av.

HELDIGVIS ER slike avtaler ikke vanlige i norsk idrettssponsing. Trolig er skøyteforbundets avtale med Terra den eneste med en slik klausul. Det bør selvsagt ikke bli flere heller. Vi kan ikke ha tilfeller der ledere og utøvere i verste fall bevisst lyver for å gjøre seg interessante og skaffe seg mediaomtale og penger.

OM IKKE skøyteforbundet har vett til å gjøre det selv, må idrettspresident Karl-Arne Johannessen gripe inn og forby denne typen avtale. Verken

idretten eller media kan leve med en situasjon der presseomtale gir penger i banken. Troverdighet verken kan,

eller skal, måles i penger.

FOR HVORFOR skal vi nå tro det

skøytelederne forteller oss foran neste sesong? Da hever nemlig Terra bonustaket for mediaomtale fra dagens halve million til en hel million. Det er ikke mer enn ti helsider hver i Dagbladet og VG det.