FIKK SØLV: Snowboarder Ståle Sandbech vant sølv under lørdagens slopestylefinale i Sotsji. Under sølvløpet fikk tv-seerne beskjed om å bytte kanal på grunn av reklamepause. Foto: Håkon Eikesdal
FIKK SØLV: Snowboarder Ståle Sandbech vant sølv under lørdagens slopestylefinale i Sotsji. Under sølvløpet fikk tv-seerne beskjed om å bytte kanal på grunn av reklamepause. Foto: Håkon EikesdalVis mer

Telenor vurderer reklame-grep etter seerstorm

Ståles sølvløp ble avbrutt av reklame.

(Dagbladet): Siden TV 2 vant budrunden om rettighetene til å sende OL på tv, har det blitt spekulert i hvordan nordmenn kom til å reagere når sendingene fra Sotsji ble avbrutt av reklame.

Blant annet SV har vært ute, og foreslått at det bør være forbudt å avbryte OL-sendinger med reklamepauser.

Seerstorm TV 2 har derimot vært tydelige på at avgjørende øyeblikk ikke skal komme til å bli avbrutt av reklame, selv om tv-seerne må finne seg i at vinterolympiaden nå blir sendt på en reklamefinansiert kanal.

I helga kom ilddåpen for TV 2, og under mennenes finale i slopestyle snowboard var det mange seere som reagerte på at nordmannen Ståle Sandbechs sølvløp ble avbrutt av reklame. Til tross for at mange så på dette som et irritasjonsmoment, hadde TV 2 tidligere i sendingen opplyst om at man kunne bytte til TV 2 Zebra for å unngå reklamepausen.

Tar grep Avisa Dagens Næringsliv skriver i dag at storannonsør Telenor, som har laget en påkostet reklamefilm med Steven van Zandt i hovedrollen for anledningen, vurderer å ta grep for å ikke provosere tv-seerne.

- Vi ser at noen lar seg irritere over at det er for mye reklame. Det må vi ta inn over oss. Mandag kommer vi til å ta en vurdering av hvordan denne helgen har vært. Vi ønsker absolutt ikke å støte noen med reklamen vår, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, til Dagens Næringsliv (ikke på nett).

Til DN sier informasjonssjef i TV 2, Rune Indrøy, at kanalen beklager reklameavbruddet, og at det var en menneskelig feil som lå bak.